دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

سیاست خارجی امیرکبیر

سیاست خارجی امیرکبیر
درحال حاضر موجود نمی باشد
سیاست خارجی امیرکبیر
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 84395 - 111/6
  • وزن: 0.20kg
  • UPC: 15
0 ریال

سیاست خارجی امیرکبیر

نویسنده: علیرضا کاوه جبلی
ناشر: جویا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 204
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1371 - دوره چاپ: 1

کیفیت : عالی ~ درحد نو

 

مروری بر کتاب

یکی از کارهای امیرکبیر آن بود که بعد از قرن ها، ذلت را از ایران برد و بار دیگر عزت را به جای آن قرار داد . امیر در طی سفرهای دیپلماتیک خود در جوانی و ابتدای اشتغالات حکومتی‌اش تجربه‌های سفر به کشورهای خارجی را با هوش و ذکاوتی ستودنی درک و تحلیل نمود تا این‌ تجربه‌ها در آینده‌ای نزدیک در امر مْلک‌داری به‌کار آید. او به‌خاطر لیاقتهای فراوانی که از خود نشان داده بود، در جایگاه یکی از دیپلماتهای بزرگ ایران آن‌روز و علاوه بر آن، انیس همیشگی ولیعهد جوان قرار گرفت که از مشخصه های بارز او این بود که در زمینه مناسبات دیپلماتیک از کارایی و توان فوق‌العاده‌ای بهره مند بود. گرچه دوران صدارت امیرکبیر بسیار کوتاه بود اما گویی ثمره تمامی تجربه‌ها و لیاقتهای زندگانی او در همان چندسال به‌کار آمد و شالوده‌های بنای ایران نوین را پی‌افکند.

استقلال در زمینه روابط خارجی و سرافرازی در عرصه‌های داخلی، به نمود خاص فکری اصلاح‌طلبان پس از امیرکبیر تبدیل شد. با این‌همه، سرنوشت زندگانی برای خود او به پریشانی رقم خورد؛ که البته این پریشانی، بی‌ارتباط به سیاست داخلی و خارجی سراسر کشور و نیز به نسلهای بعدی نخبگان نبود. نوشته ی پیش رو، زندگی دیپلماتیک امیرکبیر و سفرهای خارجی او را مورد بررسی قرار داده و شخصیت و فعالیتهای او را از منظر یک دیپلمات برجسته و توانا‌، با نظر به توانایی وی در فن مذاکره و مباحثه مورد واکاوی قرار می دهد. امیرکبیر را پیش از هر چیز به واسطه تلاشها و کوششهایش در عرصه سیاستهای داخلی کشور می‌شناسند. از محققان و قلم‌زنان شارح و ناقد حوادث گوناگون تاریخ معاصر ایران گرفته تا مردم عادی، امیر را بزرگ‌مردی در اصلاح امورات کشور و سامان‌دهنده به هرج‌و‌مرجهای دوران خویش می‌دانند. کتابهای فراوانی در وصف کارهای او نوشته شده و بحثها و مجادلات زیادی در قبول یا رد اقداماتش صورت گرفته است. انتظام امور کشور و لشکر، سرکوب گردن‌کشان و طاغیان، تنظیم امور مالیه، بسط قسط و عدالت، ترویج اخلاق مدنیت، توجه به صناعت و تهیه جراید و ایجاد مساعدت در امر تالیف کتب از جمله اموری هستند که دوست و دشمن به او نسبت می‌دهند.

اما شاید بزرگترین و پرارزش‌ترین یادگار امیر را باید در سر پرجنگ او با دول استعماری آن روزگار جست. در نگاه به گذشته، مبارزه با تسلط اجنبی و جلوگیری از تحکم آنان در این سرزمین نام میرزاتقی‌خان درخشش خاصی دارد. در میان تمام شاهان و شاهزادگان، درباریان، دیوانیان و امرای لشکر در نزدیک به سه قرن گذشته، نظیر او بسیار کمیاب بوده و یا حداقل در نگاه محققان و مورخان ناشناخته مانده‌اند.

تلاشهای اصلاحگرانه امیرکبیر مدتی طولانی تداوم نیافت و در حالی که سیاست خارجی مستقل امیرکبیر و تلاشهای جدی او برای قطع نفوذ و دخالت روس و انگلیس می‌رفت تا طلیعه آغاز عصر نوینی در کشور شود توطئه‌های نمایندگان سیاسی این دو کشور و همگامی بدخواهان پیدا و پنهان داخلی امیرکبیر با سیاست بیگانگان به‌تدریج موجبات رنجش و سپس نومیدی و خشم ناصرالدین شاه را از او فراهم آورده از صدارت اعظمی و دیگر مشاغل اداری و نظامی‌اش معزول کرده و به شهر کاشان تبعید کرد. بدین ترتیب با دسیسه بیگانگان و همدستی و خیانت گروهی از عوامل اثرگذار داخلی ناصرالدین شاه حاجی علی مراغه ای (حاجب‌الدوله) را مأمور قتل امیرکبیر کرد. 

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات