دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

خاطرات روزانه شاهزاده حسینقلی میرزا سالور ؛ عماد السلطنه

خاطرات روزانه شاهزاده حسینقلی میرزا سالور ؛ عماد السلطنه
درحال حاضر موجود نمی باشد

خاطرات روزانه شاهزاده حسینقلی میرزا سالور ؛ عماد السلطنه

نویسنده: منصوره اتحادیه (نظام مافی) , رقیه آقابالازاده , مریم سالور , شقایق فتحعلی زاده
ناشر: تاریخ ایران
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 426
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1401 - دوره چاپ: 1


مروری بر کتاب

مصور

جلد اول

9 صفر 1297 الی 9 ربیع الثانی 1302

حسین‌قلی میرزا سالور» ملقب به «عمادالسلطنه» در سال‌ 1285 ه . ق متولد شد. وی خالق رمان تاریخی «آقامحمدخان قاجار» است که به سبک نمایش‌نامه نگاشته شده است. او در سال 1308 از سوی ناصرالدین شاه حاکم همدان ‌شد و اوضاع پرآشوب آن دیار را آرام ساخت.

جدا از مناصب سیاسی‌، مردی کتابخوان و اهل ادب و فرهنگ بود. به ترجمه می پرداخت: «شرافت و شیطان» از دوما، «بازگشت ده هزار یونانی» از گزنفون و «به تربیت آوردن دختر تندخوی» از شکسپیر (ترجمه از زبان فرانسه در 1318 ه.ق ه.ق.) نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. به جز آن خود نیز مطالبی نوشته از جمله: رساله قروتاب کشک بادنجان که رساله نقد اجتماعی است که در قالب داستان طنز آمیزی که در برج جوزا (خرداد) سال ۱۲۸۹ ه.ق در تهران اتفاق افتاده نوشته شده است. داستان تاریخی «جفت پاک» نیز اثر دیگری از اوست.

او پس از فعالیت‌های گوناگون در سمت‌های مختلف، در سال 1346 مشغول به ترجمه و ادامة کارهای فرهنگی خود شد. وی پس از مدتی بر اثر بیماری درگذشت و در تپه‌های اوین امروزی که جزء مجموعة دانشگاه ملی است به خاک سپرده شد.‌

خاطره‌نویسی راهی برای زنده نگهداشتن خاطرات و تجربیات یک فرد است. این فرم نوشتن به مفهوم امروزی آن از اواسط دوره قاجار به دلیل رویارویی ایرانیان با غرب و آشنایی با اروپایی‌ها شکل گرفت و به‌ویژه درباریان از آن استفاده می‌کردند. عمادالسلطنه برادرزاده ناصرالدین‌شاه به پیروی از پدر، از دوره نوجوانی به نگارش خاطرات روزانه خود اهتمام ورزید.

حاصل این علاقه و تلاش در طول عمر عمادالسلطنه ۴۵ دفترچه دست‌نوشته است که هفت دفترچه نخست آن در این کتاب تصحیح و به چاپ رسیده است. در این دوره عمادالسلطنه به همراه پدر و برادر کوچکش در همدان حضور دارند و شامل خاطرات شکار، مهمانی‌ها، مراسم و سفرش به تهران است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات