- موجودی: موجود
- مدل: 177641 - 85/2
- وزن: 2.50kg
- JAN: جلد1اضافی
کتاب الفاضلیه
نویسنده: یوسف فاضل
ناشر: نشر جهان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 1640
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1357 - دوره چاپ : 1
کمیاب - کیفیت : در حد نو
مروری بر کتاب
بحث ما درباره توحید یعنی ایمان به خدا و یگانگی خداست.می دانیم که سر سلسله تمام عقاید دینی اعتقاد به توحید و اعتقاد به خداست.حالا ما در اینجا می گوییم اعتقاد به خدا و توحید، هر دو را یک جور می گیریم، ولی بعد توضیح خواهیم داد که آیا اعتقاد به خدا و اعتقاد به یگانگی خدا دو مساله جدا از یکدیگر است یا این دو مساله توام با یکدیگر است و اعتقاد به خدا و یگانگی خدا از یکدیگر جدایی پذیر نیست.سر سلسله تمام معتقدات دینی ایمان به خداست.
در کلمات حضرت امیر هم هست: «اول الدین معرفته » اول دین، آغاز دین، پایه دین، ریشه دین خداشناسی است.قرآن کریم تعبیری دارد، می گوید: الذین یؤمنون بالغیب .
اصلا ما به التفاوت مردمانی که معتقد به ادیان هستند و حتی فلاسفه الهی که ممکن است تابع دینی هم نباشند[با مردمانی که معتقد به دینی نیستند، و به تعبیر دیگر]
ما به التفاوت «الهی » و «مادی » همین یک کلمه است: ایمان به غیب.غیب یعنی پنهان، یعنی حقایقی که ظاهر نیست. «ظاهر نیست » به معنی این است که مستقیما محسوس و ملموس نیست.قرآن در جاهایی کلمه «غیب » را در مقابل «شهادت » گذاشته است که همان معنای «حضور» است.این موجوداتی که ما الآن داریم آنها را می بینیم و حس می کنیم و لمس می کنیم اینها شهادتند.عالم طبیعت را روی همین اصطلاح قرآن «عالم شهادت » نامیده اند.
یک نفر «الهی » با «مادی » در عالم شهادت یعنی در طبیعت اختلاف ندارد، یعنی یک نفر الهی منکر شهادت و منکر طبیعت نیست، طبیعت و شهادت را او همان طور می شناسد که یک نفر مادی می شناسد، ولی یک نفر الهی علاوه بر شهادت یا طبیعت به تعبیر دیگری، به غیب و نهان هم معتقد است یعنی هستی و وجود را منحصر به مشهودات و محسوسات نمی داند، به وجود نا محسوس و وجود غیبی هم اعتقاد دارد که البته سر سلسله امور غیبی همان طور که عرض کردم خداست.
فهرست
اصحاب رسول الله (ص) ابوهریره
جنایت معاویه و یزید
جنایت لشکر یزید در مدینه
صحابه ممغیره
جسارت شاعر به علی (ع)
آیه در شان علی (ع)
امامت و ابراهیم (ع)
آیاد و احادیث در شان چهارده حجت (ع)
و...