- موجودی: موجود
- مدل: 176399 - 92/4
- وزن: 0.30kg
دموکراسی پس از لیبرالیسم
نویسنده: رابرت بی. تلیس
مترجم: عسگر قهرمانپور
ناشر: طرح نو
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 255
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
پراگماتیسم و سیاست مشارکت
رابرت بی. تلیس نویسنده کتاب حاضر از اساتید فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه نیویورک در کتاب «دموکراسی پس از لیبرالیسم» تلاش میکند لیبرالیسم را به عنوان سنت حاکم بر فلسفه سیاسی قرن حاضر مورد نقد و ارزیابی قرار داده و آنگاه یک بنیان فلسفی برای دموکراسی پیافکند.
نویسنده با ترکیب پژوهشهای جدیدش درباره دموکراسی مشارکتی با پراگماتیسم پیرسی استدلال میکند که بایستی تفسیری پسالیبرال از دموکراسی ارائه داد. هر چند حاصل دیدگاه وی لیبرال نیست، اما با تاکید بر اینکه نقش سازنده دولت معرفتشناختی است نه توصیههای اخلاقی از رویارویی با جامعهگرایان اجتناب میکند. تیلیس با به کارگیری برخی دیدگاههای پراگماتیستی پیرس در مورد ماهیت توجیه و تحقیق، بینشی از دموکراسی مشارکتی ارایه میدهد که ارزشهای مدنی ضروری را در دل فرایندهای مشارکت به معنای واقعی به لحاظ معرفتشناختی قرار میدهد.
از این روی، تفسیری از فضیلتهای مشارکتی و ویژگیهای خصلت معرفتی مطرح میکند که شهروندان را قادر میسازد در باب مسائل جمعی سیاسی به نیکی تامل کرده و وارد مشارکت شوند. نویسنده معتقد است این ارزشها و پروژه ترویج دهنده آنها به حد کافی برای حفظ و نگهداری یک شهروند دمکراتیک معنادار محکم و قوی هستند، اما برای دوری جستن از دغدغههای همیشگی لیبرال در مورد عدم تساهل، سرکوب و تیرانی جامعه ضعیف هستند.
وی در این کتاب در رویکردی انتقادی تلاش میکند لیبرالیسم را به عنوان سنّت حاکم بر فلسفة سیاسی قرن حاضر مورد نقد و ارزیابی قرار دهد و آنگاه یک بنیان فلسفی برای دموکراسی طرحریزی نماید. وی با ترکیب پژوهشهای جدید خود درباره «دموکراسی مشارکتی» با «پرالگاتیسم پیرسی» استدلال میکند که بایستی تفسیری پسالیبرال از دموکراسی ارائه داد.
در این مسیر وی بینشی از دموکراسی ارائه میکند که ارزشهای مدنی ضروری را در دل فرآیندهای مشارکت به معنای واقعی به لحاظ معرفتشناختی قرار میدهد. نویسنده معتقد است با چنین تفسیری شهروندان به یک شهروند دموکراتیک تبدیل خواهند شد که به نیکی در مسائل سیاسی جمعی مشارکت میکنند. شایان ذکر است در پایان کتاب که یک نتیجهگیری کلی نیز از مطالب، به نثر در آمده است.
هر چند حاصل دیدگاه وی لیبرال نیست، اما با تاکید بر اینکه نقش سازنده دولت معرفتشناختی است نه توصیههای اخلاقی از رویارویی با جامعهگرایان اجتناب میکند. تیلیس با به کارگیری برخی دیدگاههای پراگماتیستی پیرس در مورد ماهیت توجیه و تحقیق، بینشی از دموکراسی مشارکتی ارایه میدهد که ارزشهای مدنی ضروری را در دل فرایندهای مشارکت به معنای واقعی به لحاظ معرفتشناختی قرار میدهد.
از این روی، تفسیری از فضیلتهای مشارکتی و ویژگیهای خصلت معرفتی مطرح میکند که شهروندان را قادر میسازد در باب مسائل جمعی سیاسی به نیکی تامل کرده و وارد مشارکت شوند. نویسنده معتقد است این ارزشها و پروژه ترویج دهنده آنها به حد کافی برای حفظ و نگهداری یک شهروند دمکراتیک معنادار محکم و قوی هستند، اما برای دوری جستن از دغدغههای همیشگی لیبرال در مورد عدم تساهل، سرکوب و تیرانی جامعه ضعیف هستند