دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

آدمهای ماشینی

آدمهای ماشینی
درحال حاضر موجود نمی باشد
آدمهای ماشینی
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 50208 - 86/3
  • وزن: 0.40kg
  • UPC: 25
0 ریال

آدمهای ماشینی

نویسنده: کارل چاپک
مترجم: کامران فانی - سعید حمیدیان
ناشر: پیام
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 122
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1349 - دوره چاپ: 1 

کمیاب  - کیفیت : عالی 


مروری بر کتاب 

این نمایشنامه یکی از شاهکارهای تاریخ ادبیات نمایشی جهان است و در بین آثار قرن بیستم نیز جایگاه والایی دارد. محتوای اثر درباره انقلاب منفی از طرف ساخته‌های خود انسان‌هاست. منظور چاپک از آدم‌های ماشینی همه ماشین‌ها چون کامپیوتر و اینترنت است. یعنی اصل قضیه ساخت این آدم‌ها، خدمت به انسان است و این یک انقلاب و تحولی بزرگ است، اما نتیجه کار بالعکس شده و انقلاب منفی رخ می‌دهد. 

انسان، ماشین‌ها و آدم ماشینی را برای خدمت به خود و به طور کل خدمت به نوع بشر ساخته است، اما کار به جایی می‌رسد که خود انسان اسیر و خدمتکار این ساخته خود می‌شود. داستان این نمایشنامه از شرح ساخت آدم ماشینی توسط انسان و نمونه‌های نخستین و آزمایشگاهی آدم ماشینی شروع شده و در نهایت به ساخت روبات‌هایی با کیفیت و قابلیت‌های بالا می‌رسد. 

انسان به ابزارسازی معروف است، اما همیشه از ابزاری که می‌سازد هراس دارد. ابزار به ما قدرت می‌دهد، ولی انسان نگران قدرتی است که ابزار به او می‌دهد. این نگرانی که از قدیم وجود داشته، در قرن بیستم و با رشد فناوری و تنوع ابزارها بیشتر از گذشته شده و تا آنجا پیش رفته که نگران از بین رفتن ارزش‌های انسانی هم می‌شود.این که باورهای انسان زیر چرخ‌های ماشین خرد و اخلاقیات به فراموشی سپرده می‌شود، درواقع پیام این نمایشنامه است و از این‌گونه هراس‌ها صحبت می‌کند.در این نمایشنامه دختری به نام هلنا به جزیره‌ای که در آن آدم‌های ماشینی ساخته می‌شوند می‌رود و برای مبارزه با ساخت این آدم‌ها، جریاناتی را به وجود می‌آورد.

درواقع نویسنده این نمایشنامه می‌خواهد یک‌بار دیگر توجه ما را به ارزش‌‌های انسانی، اخلاقیات، عشق و ادامه حیات در روی کره‌زمین جلب کند و هشدار می‌دهد که ماشینیزم بر انسان چیره نشود.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات