دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

طب امام جعفر بن محمد الصادق (ع)

طب امام جعفر بن محمد الصادق (ع)
درحال حاضر موجود نمی باشد
طب امام جعفر بن محمد الصادق (ع)
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 168656 - 39/4
  • وزن: 0.80kg
0 ریال

طب امام جعفر بن محمد الصادق (ع)

نویسنده: محسن عقیل
مترجم: عبدالله حسینی
ناشر: معیار علم
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 448
اندازه کتاب: وزیری سلفون روکشدار - سال انتشار: 1394 - دوره چاپ: 2

 

مروری بر کتاب

امروزه علی رغم پیشرفت علم پزشکی ورسیدن به قله های مرتفع . اما باز هم گاه به گاهی دراین علم حیاتی علی رغم پیشرفت های قابل توجه حرف ها وکارها و نظریه هایی متناقض وضد یکدیگر به چشم می خورد اما در سخن وحیانی که از طرف خداوند متعال وخالق انسانها به عنوان بروشور ودفتر راهنما برای بهتر زندگی کردن انسانها می باشد چنین تناقض گویی واختلاف نظر وجود ندارد این سخنان وتعالیم به حضرت محمد ص نازل شده وبه جانشینان آن گرامی یعنی اهل بیت ایشان رسیده است و آن حضرات به وجود مقدس پیامبر اعظم به علم وحیانی دست یافته اند.

این کتاب از مجموعه کتاب های درمان با طب ائمه اطهار علیهم السلام است که درمان بیماری ها در کلام امام صادق علیه السلام را از متون معتبر اسلامی استخراج کرده و ارائه می دهد. از امام صادق (ع) درباره تره پرسیدند، فرمودند: آن را بخورید، چرا که در آن، چهار ویژگی است: دهان را خوشبو می کند، بادها را از بدن می برد، بواسیر را ریشه کن می کند، و برای کسی که پیوسته بخورد، مایه ایمنی از جذام است.

امام صادق (ع):روغن حیوانی خوب خورشتی است، ولی من آن را برای پیر خوشایند نمی دانم. ...
بيمارى ها و درمان آن ها از ديدگاه امام صادق (ع)

1 - سردرد
داود رقى 
مى گويد: در محضر امام صادق (ع) شرفياب بودم . مردى از اهالى خراسان كه عازم مكه بود از در وارد شد، سلام كرد و مساءله اى از مسايل دين را از امام پرسيد. حضرت مساءله را برايش تجزيه و تحليل فرمود.
مرد خراسانى گفت : يابن رسول الله ! از خراسان تا اين جا به سردردى دچارم كه مرا ناراحت نموده چاره ام چيست ؟ حضرت فرمود:
- به حمام برو، پيش از انجام هر كارى هفت كف دست آب گرم بر سرت بريز و نام خدا را هر بار بر زبان آور، اين سردرد برطرف خواهد شد و ديگر به چنين بيمارى دچار نخواهى شد.
مرد خراسانى بى درنگ به حمام رفت و به دستور امام عمل كرد و شفا يافت . (اعتقاد راسخ به فرموده ى امام بر اساس اصل روانكاوى تلقين اثر درمانى را فزون تر مى سازد)

2 - زكام
مردى از ياران امام صادق (ع) مبتلا به زكام گرديد. حضرت به او فرمود:
- زكام يكى از پديده هاى طبيعى آفرينش خداوند و لشكرى از سپاه خداست كه به سوى تو آمده تا تو را از عارضه ى ديگرى نجات بخشد. اگر مى خواهى زكام برطرف شود به وزن يك گرم از ((سياه دانه )) و نيم گرم از ((كُندس (9))) بردار و اين دو دانه را بكوب تا آرد شود و بعد آن را همراه نفس به بينى بالا بكش زكام تو برطرف خواهد شد. امّا اگر مى توانى عارضه ى زكام را به حال خود بگذار زيرا در زكام منفعت هاى فراوانى است .

3 - ضعف چشم
مردى از اصحاب امام در حضور وى از ضعف بينايى خود سخن به ميان آورد. امام فرمود: از ((مُرِّ)) مكى يا ((مرّ)) حجازى و ((صبرزرد)) و ((كافور)) به نسبت مساوى سرمه تهيه كن و آن را به چشم بكش ، بينايى تو قوى خواهد شد.

4 - لكه ى چشم
مردى حضور امام صادق (ع) شرفياب شد كه بر سياهى چشم وى لكه اى سپيد افتاده بود و او را ناراحت مى داشت . امام فرمود:
از فلفل سفيد و دارفلفل به وزن يك مثقال . از نوشادر صاف و پاك به وزن 2 گرم با هم بكوب تا همچون سرمه نرم شود و سپس اين كوبيده را از پارچه ى تنظيف رد كن و به چشم بكش . به اين گونه كه به هر چشم سه ميل كشيده شود. ساعتى صبر كن . اين عمل لكه ى سپيد را از سياهى چشمت برخواهد داشت و دردش را به فرمان خدا تسكين خواهد داد. بعد چشمانت را با آب سرد بشوى و سپس با ((اثمه (10))) (سنگ سرمه ) بكش .

5 - درد شكم
مردى گفت : يابن رسول الله دختر من از درد شكم سخت ناتوان و رنجور شده است .
حضرت فرمود: چرا به وى برنج و دنبه ى گوسفند نمى دهى .
و بعد دستورش را نيز به او داد كه چگونه دنبه و برنج را با هم بپزد.
آن مرد با همين غذا دخترش را درمان كرد.

6 - اسهال
عبدالرحمن بن كثير مى گويد: در مدينه بيمار شدم ، بيمارى من اسهال بود. ابوعبدالله صلوات الله عليه به من دستور داد كه آرد گاوَرس (ارزن ) را با آب كمون (11) بياميزيم و از آن تناول كنم . چنين كردم و اسهال من آرام گرفت .

حنا مالیدن بوی بد را می برد و دهان را خوشبو می کند و فرزندان را نیکو میکند.
زیتون اخلاق را خوب و جان را پاک می کند.
بر تو باد خوردن به شیرین با دانه هایش ، معده را پاک و پاکیزه می سازد.
چهار چیز طبع را به اعتدال می بخشد : انار ، سورانی ، خرمای نارس پخته شده ، بنفشه و کاسنی.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات