دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

تاریخ موسیقی ؛ دو جلد در یک مجلد

تاریخ موسیقی ؛ دو جلد در یک مجلد
تاریخ موسیقی ؛ دو جلد در یک مجلد
تاریخ موسیقی ؛ دو جلد در یک مجلد
درحال حاضر موجود نمی باشد
تاریخ موسیقی ؛ دو جلد در یک مجلد
تاریخ موسیقی ؛ دو جلد در یک مجلد
تاریخ موسیقی ؛ دو جلد در یک مجلد

تاریخ موسیقی

نویسنده: سعدی حسنی
ناشر: صفی علیشاه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 450
اندازه کتاب: وزیری سلفون - سال انتشار: 1345 - دوره چاپ: 2

کمیاب - کیفیت : درحد نو

 

مروری بر کتاب 

دو جلد در یک مجلد 

شرح زندگی مردان مشهور تاریخ موسیقی و تاریخچه و تفسیر موسیقی

تاریخ موسیقی شناختن مبدأ و منشأ موسیقی برای ما کمال استفاده را دربردارد، زیرا کشف این نکته به شناسایی ماهیت موسیقی کمک بسیاری می‌نماید، و به همین دلیل است که تا کنون دانشمندان و فلاسفه در این باره فرضیات متعددی داشته‌اند. در دوره‌های اخیر، دانشمندان و محققان، با تحقیق در احوال ملل ابتدایی وحشی و نیمه‌وحشی، طریق مطمئن‌تری برای تحقیق در این زمینه برگزیده‌اند. فرانسویان قبل از دیگران به مطالعه در این باره پرداختند.موسیقی کلاسیک اصطلاحی عام است که به موسیقی هنریِ اروپا اطلاق می‌شود. شروع این موسیقی را از سده‌های میانه در حدود سال ۵۰۰. م می‌دانند.دورهٔ کلاسیک سال‌های ۱۷۳۰ تا ۱۸۲۰ م را شامل می‌شود. 

قرن هجدهم مصادف بود با جریان روشن‌فکری یا آزادی اندیشه از بند خرافات، که در آن طغیانی علیه متافیزیک و به نفع احساسات معمولی و روانشناسی تجربی و عملی، علیه آیین و مراسم تشریفاتی اشرافی و به نفع زندگی طبیعی و ساده، علیه خودکامگی و به نفع آزادی فردی، علیه امتیازات و حق ویژه و به نفع حقوق مساوی مردم و تعلیم و تربیت همگانی صورت گرفت. در این دوره، برای اولین بار در موسیقی، این فکر ظهور کرد که موسیقی در حقیقت همانند دیگر هنرها مقصود و هدفی ندارد، بلکه صرفاً به‌خاطر خودش وجود دارد؛ یعنی موسیقی برای خودِ هنر موسیقی موجودیت می‌یابد. پس از دورهٔ کلاسیک با هنر موسیقی برپایهٔ ایدهٔ «هنر به‌خاطر هنر (هنر برای هنر)» برخورده می‌شد.

هنر در این دوران، بیشتر متوجه سادگی است تا تزئینات ماهرانهٔ دوران باروک، ولی درزمینهٔ موسیقی، این رویکرد به‌عکس اتفاق می‌افتد. برخلاف دورهٔ باروک، در دوران کلاسیک، حالت‌های مختلف و متضادی در ارائهٔ احساس در موسیقی وجود دارد. بافت موسیقی کلاسیک نیز بیشتر هموفونیک است تا پلی‌فونیک. از هنرمندان برجستهٔ این دوره می‌توان از هایدن، موتزارت و بتهوون نام برد.موسیقی دوره رمانتیک به موسیقی دوره‌ای از موسیقی کلاسیک غربی گفته می‌شود که از اواخر قرن هجدهم میلادی آغاز گشت. این موسیقی با نهضت رمانتیک مربوط است. این سبک از نظر زمانی پس از دوره کلاسیک و تا حدی در تقابل با آن ظاهر شد.

هنرمندان رمانتیک بیشتر به احساسات و عوامل شخصی و درونی خود توجه داشتند. آنها دنیای خیال و رویا، افسانه‌های کهن، سرزمین‌های دوردست و ناآشنا و هم چنین عواملی را که از زندگی عادی و روزمره فاصله داشت هدف اصلی آثارشان قرار می‌دادند، بر خلاف آثار کلاسیک‌ها که در آن عقل، منطق و استدلال بر احساسات و عواطف غلبه دارد، آثار هنرمندان رمانتیک سرشار از احساسات و عواطف انسانی است.

سبک رمانتیک سالهای ۱۸۲۰ تا ۱۹۱۰ م را شامل می‌شود. در این دوره، احساسات نقش بسزایی در موسیقی پیدا می‌کند. موسیقی در این دوره به‌صورت ابزاری در دست آهنگساز مطرح کردن احساسات شخصی اوست. معروف‌ترین آهنگ‌سازان و موسیقی‌دانان این سبک شوپن، لیست و مندلسون هستند.این دوره را دورهٔ مدرنیسم یا نوگرایی موسیقی کلاسیک می‌دانند. آهنگسازان این دوره هرچه بیشتر سعی کردند تا کارهای خود را از سبک‌های گذشته متمایز و از باورها و قانون‌های گذشته عبور کنند.

دکتر سعدی حسنی (1302-1365)
موسیقی شناس، منتقد و از پژوهشگران بزرگ موسیقی غربی در ایران به شمار می رود.
حسنی در وین به اخذ درجه دکترا در رشته حقوق سیاسی نایل آمد، همزمان با آن به تحصیل موسیقی پرداخت. پس از بازگشت به ایران به ترویج موسیقی غربی همت گمارد و یکی از مهمترین مروجان موسیقی کلاسیک غربی به شمار می رود.
سال 1325 برنامه ای تحت عنوان آشنائی با موسیقی کلاسیک از رادیو پخش می شد که به تفسیر موسیقی کلاسیک می پرداخت. اداره این برنامه به عهده سعدی حسنی بود ولی بعدها به آمانوئل ملک اصلانیان و هوشنگ پرتویی سپرده شد.

حسنی یکی از کسانی بود که در تأسیس « انجمن هنری جوانان» 1328 که در واقع نخستین هسته « انجمن ژونس موزیکال ایران» و وابسته به اداره هنرهای زیبای کشور بود، شرکت داشت.
سال1355 مجله موسیقی ژونس موزیکال( دوره چهارم مجله موسیقی )، به سرپرستی سعدی حسنی آغاز به کار کرد. او مدتی سرپرست تالار رودکی (وحدت) بود.

فهرست 

جلد اول : از کلاسیک تا رمانتیسم

پیدایش مکتب رمانتیک
مقایسه هنر کلاسیک و رمانتیک
پیشروان رمانتیک آلمان
سه آهنگساز
دوره عظمت رمانتیسم

جلد دوم : از رمانتیسم تا دوره معاصر

آهنگسازان فرانسه و ایتالیا در نیمه دوم قرن 19
پیدایش مکتب موسیقی روسی
و...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات