دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

آفریقا، افسانه های آفرینش

آفریقا، افسانه های آفرینش
درحال حاضر موجود نمی باشد

آفریقا، افسانه های آفرینش

نویسنده: یولی بایر
مترجم: ژ.آ صدیقی
ناشر: عطائی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 414
اندازه کتاب: پالتویی - سال انتشار: 1354 - دوره چاپ : 1

کمیاب - کیفیت : عالی

 

مروری بر کتاب

ترجمه و پیوست دو فرهنگ انسانی و افسانه ای آفریقایی

در کتاب حاضر ۲۲ روایت جای گرفته است ، که از میان بیش از ۷۰۰ اسطوره افریقایی ازبین ده کشور در قاره افریقا دستچین شده اند . این داستانها را " یولی بایر " در سال ۱۹۶۶ گرد آوری کرده است ، البته آقای بایر از یاری نویسندگان دیگری ، از ملیتهای مختلف ، بهره مند بوده که برای نخستین بار بسیاری از این روایات اسطوره ایی را ، از بیان شفاهی ، به بیان کتبی ، در آورده اند .

... آسمان ، بی کرانه بود و سفید و بس روشن ! آسمان خالی بود : نه ماه ، در آنجا بود ، و نه هیچ ستاره ایی ! تنها ، درختی ، در فضا ، ایستاده بود ؛ و باد نیز آنجا بود ! و باد می وزید ! درخت از فضا تغذیه می کرد  و مورچگان ، در درخت می زیستند ! و از برگهای آن تغذیه می کردند ! باد ، درخت ، مورچگان و فضا را ، نیروی " کلمه " اداره می کرد .ولی " کلمه " چیزی نبود که بتوان آن را دید . " کلمه " نیرویی بود که به یک چیز ، توانایی آفرینش چیزی دیگر را می داد !

امروزه به ندرت می توان کودک دانش آموزی افریقایی را یافت که با اسطوره های آفرینش انجیل آشنا نباشد ، اما باید ملاحظه کرد ، در میان آنها ، چند نفر با افسانه های آفرینش بومی زادگاهشان ، آشنایی دارند ؟! افسانه هایی که به همان اندازه ، غنی و سرشار از خلاقیت هستند .

پاسخ اشخاص مختلف به امور مختلف نظیر زندگی و مرگ و اسرار آنها ، بدون تردید ارزش و اعتباری در حد کتاب آفرینش را دارد ، و از نگاه هنر و ادبیات نیز حاوی نکات زیبا و شگرفی هستند . البته نوع دیدگاه در این اسطوره ها برای افرادی که پیرو یکی از ادیان الهی هستند شاید تازه و یا غیر عادی باشد :

مثلا در افسانه آفرینش " کنو " مرگ ، انگیزه و نیروی اصلی جهان است که ... و یا اعتقاد مردم " ئی جو " که می گویند انسان خودش سرنوشتش را ، قبل از آمدن به جهان ، تعیین می کند . و ... این باورها از آن جهت که دیدی تازه از رابطه بین انسان و خدا را نمایان می کنند بسیار جالب هستند ، و افراد را در جستجویشان ، برای درک و آگاهی از ماوراء الطبیعه کمک می کنند .

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات