دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

قصه باربد و 20 قصه دیگر از شاهنامه

قصه باربد
قصه باربد
-30 %
قصه باربد
قصه باربد
قصه باربد و 20 قصه دیگر از شاهنامه
  • موجودی: موجود
  • مدل: 197018 - 97/4
  • وزن: 0.30kg
950,000 ریال
1,350,000 ریال

قصه باربد 

نویسنده: عبدالمحمد آیتی
ناشر: فرزان روز
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 265
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1380 - دوره چاپ: 1

 

مروری بر کتاب

بیشتر كسانی كه به سراغ شاهنامه، كتاب جاودان زبان و ملیت ایرانیان می‌روند، توجهشان به بخش افسانه‌ای است و كمتر به عصر تاریخی می‌پردازند. هر چند داستان‌های فریدون، رستم، افراسیاب، سهراب و حماسه‌های عشقی زال و رودابه و بیژن و منیژه منزلتی عظیم دارند، بخش تاریخی شاهنامه هم دارای قصه‌های دلكش و داستان‌های شیرین و سخنان حكمت‌آمیز است. در كتاب حاضر، استاد عبدالمحمد آیتی به سراغ بخش تاریخی شاهنامه رفته‌اند و با توضیح لغات و ابیات لازم، به درك بهتر این بخش زنده كمك كرده‌اند.

نامورترین موسیقی‌دان، شاعر، بربت نواز و خواننده دوران ساسانی در زمان پادشاهی خسرو پرویز است.باربد برای هر روزی از روزهای هفته نواهایی ساخته بود که این نواهای هفتگانه به نام طرق الملوکیه معروف است.  همچنین آهنگ‌هایی برای هر سی روز ماه که به نام سی لحن باربدی نام‌دار است. و هم ۳۶۰ لحن به تعداد روزهای سال نوای خاص ساخته بوده است....

از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی بر می‌آید که باربد از اهالی جهرم بوده‌است چنان‌که در بیتی این چنین می‌فرماید:

زجهرم بیامد سوی طیسفون          پر از آب مژگان و دل پر ز خون

... و همانا ازین افتاده‌است که باربد جهرمی که استاد بربطی بود بناء لحون و اغانی خویش در مجلس خسروپرویز که آنرا خسروانی خوانند با آنک سربسر مدح و آفرین خسرو است بر نثر نهاده‌است و هیچ از کلام منظوم در آن بکار نداشته.

فردوسی در شاهنامه چنین می‌نویسد ، زمانی که خسرو پرویز توسط پسرش شیرویه از سلطنت به زیر کشیده شد، باربد در نهایت پریشانی به زندان رفت و در آنجا آهنگی حزن‌آلود نواخت، سپس چهار انگشت خود را برید و به منزل رفت و تمام آلات موسیقی خود را به آتش کشید.


فهرست

قصه اردوان و اردشیر
قصه اردشیر و گلنار
قصه هفتواد
قصه اردشیر و دختر اردوان
قصه شاپور و مالکه
قصه مانی 
قصه باربد
و...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات