دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

فراز و فرود کاشان به روایت دیگران

فراز و فرود کاشان به روایت دیگران

نویسنده: : آبتین گلکار , مهشید جعفری , حسن عاطفی
ناشر: بنیاد فرهنگ کاشان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 604
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1391 - دوره چاپ: 1

 

مروری بر کتاب

تصاویر رنگی گلاسه

کتاب حاضر، مشتمل بر مجموعة توصیفات سیاحان و سفرنامه‌نویسان کشورهای مختلف دنیاست که در طی سفر خود به ایران، از شهر کاشان نیز دیدن کرده‌اند. در این نوشت‌ها، اوج و فرودهای تاریخی شهر کاشان و مراکز زیستی پیرامون آن به تصویر کشیده شده و خلق و خوی مردم، چگونگی گذران زندگی، نحوة ادارة امور شهر، رفتار حاکمان با مردم, معماری، کشاورزی، فرهنگ و آداب و رسوم و... تبیین و تحلیل شده است.

این آثار، منبع ارزشمند و قابل اهمیتی را در اختیار پژوهشگران می‌گذارد. در عین حال، اخلاق و منش و دیدگاه نویسندگان آن‌ها نیز، قابل توجّه و بررسی است. در این اثر، مطالبی از سفرنامه‌های مارکوپولو، ژان شاردن، جان بل، بی‌یرلوتی، آرتورمور، تانیا گیرشمن، والتر وگنر و... ذکر شده است. در پایان نیز، تصاویری از آثار مختلف شهر کاشان گردآوری شده است.

متن و چاپ و تصاویر ضمیمه بسیار شکیل و جلد هم در نهایت استواری و چشم نوازی عرضه شده است. برخی از این متنها از متن های انگلیسی و دیگر زبانهای اروپایی صرفا برای این کتاب ترجمه شده و هر متنی هم که ترجمه فارسی داشته از همان استفاده شده و در هر حال مشخصات دقیق آنها ضبط شده است. تصاویر پایانی کتاب که غالبا مربوط به اماکنی است که سفرنامه نویسان به آن اشاره کرده اند از 430 تا 583 درج شده و زیبایی خاصی به کتاب بخشیده است.

بدین ترتیب منبعی کم نظیر در شناخت کاشان و کاشانیان فراهم آمده که می تواند برگی از تاریخ و فرهنگ تمدن ایرانی از زبان خارجی ها باشد. نوع نگاه خارجی ها متفاوت است و این ریشه در نگرش آنها در قرون جدید دارد. نوع مطالبی که آنها ثبت می کنند در منابع ایرانی نیامده و این مسأله ریشه در تفاوت نگرش موجود در تاریخ نگاری محلی ما با سفرنامه نویسی فرنگی است. 

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات