دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

دیباچه نوین شاهنامه

دیباچه ی نوین شاهنامه

نویسنده: بهرام بیضایى
ناشر: روشنگران
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 131
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1370 - دوره چاپ: 2

 

مروری بر کتاب

فیلمنامه

ساخته نشدن «دیباچه نوین شاهنامه» یکی از حسرت‎های سینمای ایران است. بهرام بیضایی در «دیباچه نوین شاهنامه» زندگی فردوسی را با زبانی کاملا سینمایی روایت می‎کند. فیلم‎نامه از به خاک سپردن فردوسی شروع می‎شود و با فلا‎ش‎بک‎هایی از دید مردم توس که به گور او گرد‎ آمده‎اند، ادامه می‎یابد.

بهرام بیضایی(زاده 5 دی ماه 1317 در تهران)کارگردان سینما،تئاتر،نمایش نامه نویس،فیلم نامه نویس و پژوهشگر ایرانی است. بیضایی علاوه بر کارگردانی و نمایش نامه نویسی در سینما عرصه های دیگری چون تدوین،ساخت عنوان بندی و تهیه کنندگی را هم تجربه کرده است.وی کارگردان برخی از بهترین و ماندگارترین آثار سینمای تاریخ ایران است.چریکه تارا،مرگ یزدگرد،باشو غریب کوچک،شاید وقتی دیگر،مسافران و سگ کشی از مهمترین آثار وی هستند.بیضایی از لوازم قصه ها و شکل های کهن،قصه خود را باز می سازد و در این راه آنچنان پیش می رود که قابلیت کلاسیک قصه اولیه به سرعت در بازسازی نمایشی رنگ می بازد و یا دلالت های معنایی دیگری به خود می گیرند.

رفت و برگشت‎ها به گذشته و حال حساب شده و دقیق است و ارجاع‎هایی که به اشعار شاهنامه در طول روایت داده می‎شود، از تسلط غبطه برانگیز نویسنده به حماسه فردوسی حکایت دارد. دیالوگ‎نویسی فاخر بیضایی اگر در برخی از کارهایش متصنع به نظر می‎رسد، در «دیباچه نوین شاهنامه» به مجموعه‎ای از درخشان‎ترین گفت‎وگوهای درام‎نویسی ایران مبدل شده است. فیلم‎نامه‎ای که بدون غراق و با فاصله بسیار، بهترین متن نمایشی است که درباره فردوسی و شاهنامه نوشته شده است.

فردوسی :
این جنگ بر سر هیچ است جنگی بی آبرو .
دشمن جای دیگر است چرا چوب و سنگ را نمی هلید وپل ویران را نمی سازید؟

دختر :
و شما اگر اندیشه ای نیک در سر دارید پلی را بسازید که دو بخش توس را از هم جدا کرده .
شاید توس دوپاره شده بار دیگر یکی شود وبدین سان یکی از هزار آرزوی او برای این سرزمین هزار پاره برآید

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات