دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

ژاندارک

ژاندارک

نویسنده: موریس مترلینگ
مترجم: عنایت الله شکیباپور
ناشر: افشاری
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 95
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1332 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفیت : درحد نو ؛ جلد کتاب ترمیم شده

 

مروری بر کتاب

ژان دارک و گاه دوشیزه اورلئان (۶ ژانویه ۱۴۱۲ در دومرمی-لاپوسل به معنای دومرمیِ دوشیزه یا دومرمی زادگاه دوشیزه،  «قهرمان» ملی فرانسه و قدیسه‌ای در کلیسای کاتولیک. در جنگ صدساله بر ضد انگلستان، رهبری فرانسوی‌ها را برعهده داشت. در نزدیکی شهر کُنپی ینی، به خاطر خیانت شهردار این شهر توسط بورگونی‌ها اسیر و به انگلیسی‌ها فروخته شد.ژان دارک در یک دادگاه کلیسایی، توسط اسقفِ بووه، پیر کوشون به جرم ضدیت با قوانین کلیسا، محکوم و در میدان ویومارشه شهرِ روآن سوزانده شد. چندی بعد، در یک دادگاه تجدید نظر در سال ۱۴۵۶، «شرافت» وی را مجدداً پذیرفتند.

نمایشنامه فرانوسی پیش رو، یک تراژدی تاریخی برای این سرزمین به شمار می‌آید. ژاندارک دختری است که از همان کودکی دختری پاک‌دامن و پارسا بود و بیشتر اوقات خود را در کلیسا و محراب می‌گذراند. در قرن یازدهم میلادی ارتش انگلستان با کمک و پشتیبانی بورگونیون‌ها که در قسمتی از خاک فرانسه تسلط داشتند، فتوحات خود را در سرزمین فرانسه وسعت داده و پاریس و اورلئان و سایر نواحی مجاور را اشغال کرد.

در همین زمان بود که شارل هفتم فرزند ارشد پادشاه فرانسه نتوانست در مقابل آن‌ها مقاومت کند. ژاندارک که یکی از دختران بسیار حساس و وطن‌پرست اورلئان بود، همیشه در نمازها و نیایش هادی خود در گوشه کلیسا برای آزادی و استقلال کشور خود دعا می‌کرد. تا جایی که زمانی که در محراب کلیسا برای استقلال کشور خود به مناجات و راز و نیاز می‌پرداخت، یک نوع الهام غیبی او را تحت تأثیر قرار می‌داد و به او فرمان می‌داد که برای نجات فرانسه قیام کند. این الهام غیبی در سن سیزده سالگی واقع شد و روح سلحشور دختر جوان را تحت تأثیر قرار داد و وقتی به سن نوزده سالگی رسید با پیوری همان احساسات در صدد بر آمد که به وسیله سرداران قشون، خود را به محضر پادشاه فرانسه برساند اما روبرت دوبودریکورد، سردار قشون فرانسه به تقاضای او توجه نکرد زیرا نمی‌توانست باور کند که یک دختر جوان دهقانی بتواند کشوری را که در حال سقوط است نجات دهد.

بعد از اینکه اورلئان از طرف انگلیسی‌ها اشغال شد، در مقابل اصرار زیاد ژاندارک تسلیم شد و او را به اتفاق چند تن از افسران مورد اطمینان خود، به بلوک نشین روئن که در آن تاریخ محل اقامت شارل هفتم بود روانه کرد. ژاندارک با شجاعت تمام پادشاه فرانسه را وادار کرد که به او کمک کند و شارل هفتم با اینکه کاملاً از پیشرفت خود ناامید بود، او را به ریاست یک عده از سربازان انتخاب کرد و به میدان جنگ فرستاد. بعد از نبرد اورلئان، ژاندارک نیروی انگلیس را شکست داد و پس از تصرف اورلئان با فتح و پیروزی، در شهر رمس، برای شارل هفتم تاج‌گذاری کرد.

بعد از آن تصمیم داشت تا نیروی دشمن را دنبال کرده و پاریس را اشغال کند اما چون شارل هفتم مرد ضعیف‌النفسی بود مانع او شد. ژاندارک در همان زمان متهم به خروج از دین شد و در نهایت، چون حاضر نشد از آنچه که ادعا کرده بود صرف‌نظر کند، در سال 1431 میلادی در شهر روئن، مانند جادوگران، زنده زنده سوزانده شد. نویسنده در این نمایشنامه تمام ماجرا را به تصویر نکشیده اما با این حال این اثر از آثار فاخر فرانسه محسوب می‌شود.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات