دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

هزار بیشه

هزار بیشه

نویسنده: سیدمحمدعلی جمالزاده
ناشر: زوار - علمی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 335
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1326 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو ؛ با گالینگور بر روی جلد اصلی صحافی شده

 

مروری بر کتاب

یک هزار مطلب سودمند و خواندنی

این مجموعه به گفته‌ی خود نویسنده یادداشت‌ برداری‌ها یا عینا رونویسی‌هایی است که از روی کتاب‌ها، مجلات و روزنامه‌های طی پانزده سال مطالعه از مطالب مفید آن جمع‌آوری شده است. در این کتاب سخنانی از نظامی گنجه‌ای، نامه‌ای از قائم مقام، سخنی از ادیسون ـ و دیگران، همین‌طور مطالبی درباره‌ی شعر قدیم فارسی، جشن نوروز در پاریس و بسیاری مطالب کهن و امروزی آورده شده است.

سید محمدعلی جمالزاده را پایه‌گذار داستان‌نویسی جدید فارسی و ندا دهنده تجدید حیات نثر فارسی شمرده‌اند. عموم کسانی که درباره نثر فارسی معاصر و داستان‌نویسی جدید فارسی بحث کرده‌اند جمالزاده را پیشرو این طریق شمرده و از سهم بزرگ او در این کار یاد نموده‌اند. تأثیری که یکی بود و یکی نبود در نثر و داستان‌نویسی فارسی به‌جا نهاد، نام جمالزاده را همیشه زنده و پایدار خواهد داشت.

جمال‌زاده موافق حکومت مشروطه بود. در زمان پهلوی نیز با این سلسله مخالفت می‌نمود و حتی برخی کتابهایش همچون خلقیات ما ایرانی‌ها ممنوع الطبع گشت. محمدعلی جمال‌زاده را همراه با صادق هدایت و بزرگ علوی سه بنیانگذار اصلی ادبیات داستانی معاصر فارسی می‌دانند.

داستان کوتاه «فارسی شکر است» را که در کتاب یکی بود یکی نبود او چاپ شده‌است، عموماً به عنوان نخستین داستان کوتاه فارسی به شیوه غربی می‌شمارند. این داستان پس از هزار سال از نثرنویسی فارسی نقطه عطفی برای آن به شمار می‌رفت. به علاوه، مقدمه جمال‌زاده بر کتاب یکی بود یکی نبود سند ادبی مهم و در واقع بیانیه نثر معاصر فارسی است. در این مقدمه جمال‌زاده مواکداً بیان می‌کند که کاربرد ادبیات مدرن نخست بازتاب فرهنگ عامه و سپس انعکاس مسائل و واقعیت‌های اجتماعی است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات