دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

میرزاده عشقی

میرزاده عشقی

نویسنده: سولماز نراقی
ناشر: ثالث
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 157
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ: 1

کیفیت : نو ~ لبه ی بیرونی صفحات کتاب کمی لک دارد.

 

مروری بر کتاب

مصور

هشتاد و پنج سال از تاریخ ترور میرزاده عشقی می‌گذرد، مردی كه شاعر زاد و زیست اما، دریغ، چندان آلوده سیاست كه نامش هنوز، قرین رخدادهای سیاسی زمانه به یاد می‌آید.کتاب حاضر در نه فصل تدوین شده است و هریک از فصل‌های آن به نام یکی از آثار عشقی نامیده شده که طی تنها یک دهه حضور او در عرصه ادبیات و سیاست خلق شده‌اند. نگارنده کتاب می‌کوشد به موازات تحلیل آرا و آثار میرزاده عشقی، تصویر نسبتا جامعی‌ از زندگی و شرایط اجتماعی روزگار او برای خواننده ناآشنا با این چهره ادبی عرضه کند. بدین‌منظور نخست شرایط سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب مشروطه را بررسی می‌کند. در آن هنگام عشقی نوجوان 14 ساله‌ای بود که همگام با تحولات سیاسی و اجتماعی آن روز به 20 سالگی می‌رسد.

در فاصله 20 تا 22 سالگی در استانبول، «چکامه جنگ»، نخستین اثر خود، را می‌سراید. عشقی مقارن با امضای قرارداد 1919 به ایران بازمی‌گردد و قصیده «به نام عشق وطن» و «اتاق انتظار مرگ» را می‌سراید. نگارنده در ادامه، «اپرای رستاخیز شهریاران ایران» و سایر نمایش‌نامه‌های عشقی را بررسی و آن‌گاه هجویه معروف او علیه مصوبات مجلس چهارم شورا و خطابیه‌های تندش به قوم‌ السلطنه را مطرح می‌کند. در ادامه چشم‌اندازی از ادبیات مشروطه در سایه بررسی «سه تابلوی مریم»، عشقی را عرضه و در پایان مبارزات قلمی او علیه جمهوری رضاخانی در روزنامه «قرن بیستم» را ارزیابی می‌نماید.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات