دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

مجموعه آثار علی حاتمی ؛ دو جلدی

مجموعه آثار علی حاتمی ؛ دو جلدی
درحال حاضر موجود نمی باشد

مجموعه آثار علی حاتمی 

نویسنده: علی حاتمی
ناشر: نشر مرکز
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 1352
اندازه کتاب: رقعی گالینگور - سال انتشار: 1376 - دوره چاپ: 1 

 

مروری بر کتاب 

فیلمنامه های سینمایی و تلویزیونی - نمایشنامه ها - آثار اجرا نشده

علی حاتمی، در ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران متولد شد و ۱۵ آذر ۱۳۷۵ درگذشت. پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در ردیف۸۸ به خاک سپرده شده است.حاتمی تحصیلات خود را در رشته ادبیات دراماتیک پیگیری کرد. نخستین فعالیت‌های حرفه‌ای او در حوزه تئاتر بود.

در سال ۱۳۴۹ نخستین فیلم خود را با عنوان «حسن کچل» ساخت. در ابتدای این فیلم مرتضی احمدی، هنرمند پیشکسوت، به مانند سنت تئاتری، پیش‌پرده‌خوانی کرد. حاتمی فیلمنامه این اثر را از روی یکی از نمایشنامه‌های خود با عنوان «حسن کچل و چهل گیس» اقتباس کرده بود.

تعدادی دیگر از فیلم‌ها و سریال‌های مهم حاتمی نیز با اقتباس از برخی منابع مهم ساخته است. به‌عنوان مثال این کارگردان فقید در سال ۱۳۵۲ سریال «داستان‌های مولوی» را با اقتباس از «مثنوی معنوی» ساخت. همچنین وی در سال ۱۳۶۶ نیز فیلم «جعفرخان از فرنگ برگشته» را با اقتباس از نمایشنامه‌ای به همین نام اثر زنده‌یاد حسن مقدم کارگردانی کرد.

«ستارخان»، «حاجی واشنگتن»، «طوقی»، «باباشمل»، «سوته دلان»، «کمال‌الملک»، «دلشدگان» و «مادر» نام مهم‌ترین آثار سینمایی حاتمی و همچنین «هزار دستان»، «سلطان صاحبقران» و «مثنوی مولوی» نیز نام تعدادی از برجسته‌ترین سریال‌های این کارگردان فقید ایرانی است.

این کارنامه هنرمند بزرگی است که نزدیک به سه دهه همواره بر صحنه سینمای ایران حاضر بود. سینماگری که می‌توانست فیلم هنری بسازد و در عین حال رو به سوی انبوه تماشاگران داشته باشد، قصه‌گویی که از ذخیره غنی فرهنگی مردمی بهره می‌گرفت، اما دنباله‌روی سلیقه همگانی نبود، بلکه همواره بر بینش و زیبایی‌شناسی خاص خویش تکیه داشت.

علی حاتمی سینماگری خلاق، کوشنده و جست‌وجوگر بود، درباره کوچک‌ترین جزئیات آثارش بررسی می‌کرد، و آن‌ها را با دقت و وسواسی صنعتگرانه بازمی‌ساخت.کارنامه علی حاتمی به نوعی گزارش 30 سال تحول سینمای ایران است، و نیز تحول و پختگی کارگردانی که کار خود را با نمایش‌های مفرح و ساده ملهم از تکنیک‌های «روحوضی» آغاز کرد و در پایان زندگی متأسفانه کوتاهش، به عنوان سینماگری که همواره «مؤلف» بود، طرح آثاری بزرگ و ژرف را در سر می‌پرورید.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات