دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

مثنوی معنوی مولوی ؛ چاپ سنگی0

هذا کتاب المثنوی المعنوی المولوی

نویسنده: مولانا جلاالدین محمد بلخی(مولوی)
مصحح: حاج زین العابدین شیروانی
ناشر: بمبئی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 680
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1313 - دوره چاپ: 1 

کمیاب- کیفیت : عالی ؛ دو صفحه ابتدایی کتاب ترمیم شده است

 

مروری بر کتاب 

چاپ سنگی

مثنوی که منظومه ‏ای است عرفانی و بر مذاق صوفیه، شامل شش دفتر و مجموعا حاوی 4915 بیت است. این مجموعه در بردارنده نزدیک به دویست وپنجاه حکایت کوتاه و بلند است که به شکل داستانهای تو در تو، در یکدیگر تنیده شده‏ اند. مضمون عمده این حکایت ها، بیان اسرار الهی و تفسیر ذوقی بر برخی آیات و روایات مشهور است که گاه جامه استعاره پوشیده است. غیر از 18 بیت نخست از مثنوی، باقی ابیات، همه به شکلی شفاهی و کاملا زنده، املا شده است و مخاطب ظاهری آن، مرید و شاگرد خاص مولانا، یعنی حسام الدین چلبی بوده است؛ اگر چه مضامین این منظومه، همه عارفان را مخاطب خود ساخته است. این چاپ از مثنوی، بر اساس نسخه رینولد نیکلسون تهیه شده و در مقدمه آن نیز مقاله بدیع الزمان فروزانفر در باره زندگانی مولانا، آمده است.

این کتاب از ۲۶٬۰۰۰ بیت و ۶ دفتر تشکیل شده و یکی از برترین کتاب‌های ادبیات عرفانی کهن فارسی و حکمت فارسی پس از اسلام است. این کتاب در قالب شعری مثنوی سروده شده‌است؛ که در واقع عنوان کتاب نیز می‌باشد. اگر چه قبل از مولوی، شاعران دیگری مانند سنائی و عطار هم از قالب شعری مثنوی استفاده کرده بودند ولی مثنوی مولوی از سطح ادبی بالاتر برخوردار است.

در این کتاب ۴۲۴ داستان پی‌درپی به شیوه تمثیل داستان سختی‌های انسان در راه رسیدن به خدا را بیان می‌کند. هجده بیت نخست دفتر اول مثنوی معنوی به نی‌نامه شهرت دارد و چکیده‌ای از مفهوم ۶ دفتر است.این کتاب به درخواست شاگرد مولوی، حسام‌الدین حسن چلبی، در سالهای ۶۶۲ تا ۶۷۲ هجری/۱۲۶۰ میلادی تالیف شد. عنوان کتاب، مثنوی، در واقع نوعی از ساختار شعری است که در این کتاب استفاده می‌شود.مولوی در این کتاب مجموعه‌ای از اندیشه‌های فرهنگ اسلامی را گرد آورده‌است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات