- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 152977 - 63/2
- وزن: 0.60kg
مبانی نظری موسیقی کلاسیک
نویسنده: سیدامیرمحمد مرتضویان فارسانی
ناشر: اتا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 530
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1390 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
تئوری موسیقی ؛ نظریهای دربارهٔ قواعد، اصطلاحات و نحوهٔ اجرای موسیقی است. تئوری موسیقی از قرنهای گذشته ابداع شده و بهتدریج تکامل یافتهاست. تئوری موسیقی شاخهای تخصصی از رشتهٔ موسیقی است که شامل شناخت کلیهٔ قواعد، علامتها و آشنایی با انواع صدای نُتها، فاصله، ترکیب میزانها، ضربآهنگ (ریتم)، گام، و پردههای موسیقی است. اهمیت «تئوری موسیقی» به قدری است که از نظریهدانان این رشته بهعنوان «نظریهپرداز موسیقی» (تئوریسین موسیقی) نام میبرند.
صدا و ریتم مهمترین عناصر تئوری موسیقی هستند. اهمیت اصوات در موسیقی مانند اهمیت رنگ در نقاشی است؛ ولی از هر صوتی نمیتوان در موسیقی استفاده کرد. در فیزیکِ صوت، صداها به دو دسته تقسیم میشوند. صداهای موسیقایی را ارتعاشات منظم و صداهای غیرموسیقایی را ارتعاشات نامنظم مینامند.
دکتر فاراسانی از پژوهشگران و موسیقی دانان جوان ایران است و از شاگردان علی رضا مشایخی می باشد.کتاب مبانی نظری موسیقی کلاسیک را شاید یکی از جامع ترین کتاب هایی دانست که در زبان فارسی درباره موسیقی کلاسیک و اصول آن پژوهش و تالیف شده است. کتابی که تمام زوایای موسیقی کلاسیک را برای آهنگسازان و نوازندگان و حتی مخاطبان جدی موسیقی بررسی کرده است. کتاب در هشت فصل تدوین شده است و هر فصل جداگانه به طور اختصار هر موضوع را توضیح علمی و دقیق داده است.
فصل اول کتاب نگاهی گذرا به مفهوم هنر دارد مطالعه فصل دوم راه را بر تجسم دورنمایی از پیکره ی موسیقی در حوزه های گوناگون هموار می کند. در فصل سوم، مفاهیم مبنایی صدا شناسی موسیقی، با دیدگاهی کاربردی و بدون پرداختن به پیچیدگی هایی ریاضیات آن، به اندازه ای که دانش آموزان و دانشجویان موسیقی بدان نیاز دارند، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
فصل چهارم به بیان نسبتا جامع و بنیادی اصول وشیوه های نت نگاری موسیقی اختصاص دارد. در فصل پنجم، پدیده ی ریتم به صورت بنیادی و با نگاهی معطوف به مدل بندی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. فصل ششم به بیان موضوع با اهمیت فواصل با نظامی خاص و خلاق مربوط می شود. در فصل هفته موضوعات گام و تونالیته، که از مبانی اساسی موسیقی های تونال محسوب می شوند، به صورت کامل ، با مدل بندی خاص و دیدگاهی فنی-فلسفی شرح داده شده است.
در نهایت، فصل هشتم به مبحث آکورد شناسی اختصاص دارد و در آن، ساختار و نقش مهمترین انواع آکوردهای رایج در موسیقی کلاسیک مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعه دقیق دو بخش آخر ، هنرجویان را برای فراگیری عمیق فنون و فلسفه ی شاخه های هارمونی و کنترپوان آماده می سازد.