دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

عادل ها

عادل ها

نویسنده: آلبر کامو
مترجم: محمد علی سپانلو
ناشر: متین
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 141
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1341 - دوره چاپ: 1 

 

مروری بر کتاب 

نمایشنامه در پنج پرده

کامو در پر قدرت ترین نمایش‌نامه اش عادل ها (۱۹۴۹) که حال و هوای جن زدگان داستایفسکی را دارد،قتل گراندوک سرگی (عموی تزار) را به دست ایوان کالیایف که تروریستی آرمان‌گرا ست،باز گو می کند.در پرده‌ی دوم ایوان کالیایف، بمب در دست،قربانی خود را که با کالسکه به او نزدیک می شود تماشا می کند. فرصتی که منتظر آن بود فرا می رسد،اما دو کودک در کنار دوک نشسته اند، دختر و پسر برادر گراندوک.

کالیایف از پرتاب بمب امتناع می کند. رفیق شورشی اش، استپان فدوروف ،ترحم او را عملی بزدلانه می داند و آن را محکوم می کند. کالیایف پاسخ می دهد هنگامی که از حس انسانیت دور افتد،سازمان را ترک خواهد کرد.کالیایف در پرده‌ی اول نمایش‌نامه می گوید:" ما می کشیم برای آن‌که دنیایی بسازیم تا در آن دیگر هیچ وقت کسی کشته نشود،ما آدم‌کشی را قبول کرده ایم برای این که سر انجام زمین از معصومیت انباشته شود".

آنها می خواهند گراندوک را ترور کنند تا در روی زمین،بهشتی آرمانی به پا دارند. و این مهم را تنها از طریق اعمال خشونت ممکن می دانند.این همان تئری کمونیستی ِ "هدف،وسیله را توجیه می کند" است. ان ها فریب می دهند ، تا روزی فرا رسد که دیگر از فریب نشانی نباشد، می کشند تا روزگاری از راه رسد که کشتن از گیتی رخت بر بندد.

وینوف، در پرده‌ی اول،دروغگویی را "وسیله" ای ارزشمند در راه "هدفی" والا می داند. "روزی که بمب را پرتاب کنیم دیگر دروغ نمی گوییم". در پایان پرده‌ی سوم، فرصت دیگری برای اجرای نقشه روی می دهد . این بار دوک را می کشد. کالیایف توسط پلیس دست‌گیر می شود.

رئیس پلیس قول می دهد در صورتی که نام هم‌دستانش را فاش کند مورد عفو قرار خواهد گرفت.او سر باز می زند. بیوه‌ی دوک برای او از مسیح طلب آمرزش می کند،آن را هم نمی پذیرد.مرگ را با آغوش باز می پذیرد و از این‌که دست به خشونت زده است احساس تاسف نمی کند. در پرده‌ی چهارم تا دم آخر از توبه سر باز می زند و به دار آویخته می شود...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات