دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

دیوان عمان نی ریزی

دیوان عمان نی ریزی

نویسنده: محمدرضا عمان
به کوشش: مختار کمیلی
ناشر: نوید شیراز
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 208
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1394 - دوره چاپ: 1


مروری بر کتاب

محمدرضا عمان، شاعر معاصر نی‌ریزی، در سال 1249 شمسی در نی‌ریز به دنیا آمد و در سال 1320 شمسی وفات یافت. عمان به سبک پیشینیان در کالبدهای شعر فارسی مانند غزل، چکامه، مسمط، ترکیب‌بند و رباعی طبع آزموده است. درون‌مایه اشعار عمان را عشق، منقبت در رثای خاندان پیامبر و ... تشکیل می‌دهد. در دفتر حاضر به جز اشعار دست‌نویس دیوان عمان، سروده‌های غیر مدون وی نیز آمده است.  عمّان در اواخر عمر، انزوا گزید و در گوشه عزلت عمر خود را سپرى کرد. همچنان که مرحوم سازگار اشاره کرده، ظاهرا مشکلات و ناراحتى‌‌هاى بسیارى نیز داشته و در دوران پیرى با فقر و تنگدستى رو به رو بوده است.

    على رغم اینکه عمان، شاعرى بذله‌‌گو و هجوسرا بوده و همچنین مشکلات و نارسایى‌‌هاى روزگار را در لباس هجو و بذله‌‌گویى در اشعار خود منعکس مى‌‌کرده است، مهمترین و جالبترین سروده‌‌هاى او به مدح و ستایش اهل بیت اختصاص دارد. قصایدى که در مدح و ستایش امیرالمؤمنین، حضرت زهرا (ع)، امام هفتم (ع)، امام هشتم (ع)، امام زمان (عج) و حضرت ابوالفضل (س) سروده، نشان دهنده عمق اعتقاد و ارادت او به خاندان عصمت و نبوت است. وى در مسمّط بهاریه‌‌اى که در مدح و ستایش مولاى متقیان على (ع) سروده، به برخى از صفات و ویژگى‌‌هاى والاى آن حضرت اشاره کرده است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات