دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

طلا ؛ سلفون

طلا

نویسنده: بلز ساندرار
مترجم: محمد قاضی
ناشر: نیل
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 193
اندازه کتاب: رقعی سلفون - سال انتشار: 1343 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفیت : درحد نو ؛ با سلفون جلد سازی شده

 

مروری بر کتاب

طلا(Or) یا ماجرای عجیب ژنرال یوهان اوگوست سوتر یکی از آثار خوب ادبیات معاصر فرانسه است که بصورت صحنه‌های کوتاه و بدیع سینمائی از جلو چشمان حریص و کنجکاو خواننده میگذرد. صحنه‌ها همه کوتاه و آهنگین و سرشار از سادگی آمیخته به رؤیا و تخیل از پی هم می‌آیند. ماجراها بقدری طبیعی و جالب توصیف شده است که نمیتوان پی برد آیا واقعی است یا خیالی.

این کتاب در حقیقت گزارش زنده و پر نقش و نگاری است از یکی از ادوار مهم و حساس تاریخ ایالات متحدهٔ آمریکا، شرح ماجراهای دیار مغرب آمریکا است با اجتماعات بدوی و‌ کوچ‌نشینان و آبادکنندگان آن سرزمین که بظاهر پیشقدمان عمران و آبادانی و در واقع قاتلان بومیان سرخ‌پوست و‌ دزدان و راهزنان و اشغالگران بوده‌اند. همچنین داستان کشف طلا و هجوم سیل جویندگان این فلز شیطانی است که بطمع اندوختن ثروت خانه و کاشانهٔ خود را ترک می‌گفتند و بدنبال آخرین هدف زندگی خویش به سرزمینهای حاصلخیز و پرنعمت آمریکا میریختند.

در بطن این ماجراها انگیزهٔ اصلی آن که نیروی خیره کنندهٔ طلا و یا بعبارت روشن‌تر قدرت مسحورکنندهٔ پول و ثروت است بچشم میخورد. این همان عاملی است که وقتی از واقعیت خود یعنی وسیله بودن خارج شد و بصورت هدف زندگی درآمد چنان کشش کورکننده‌ و اغواگری دارد که نظام اجتماعات انسانی را بهم میریزد و همهٔ قیود اخلاقی و معنوی را لگوکوب می‌کند و سرانجام در زیر فشار خورد کننده خود علت وجودی خویش را نیز نابود میسازد.

هدف بلز ساندرار از روایت این داستان نشان دادن زندگی شخصی است که توانایی فتح کالیفرنیا را داشت و دارای ثروت زیادی بود اما با وجود همه‌ قابلیت‌هایش به دلیل کشف طلا در زمین‌هایش با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

ژنرال یوهان اوگوست سوتر کیست ؟
یک ورشکسته فراری ؟
یک ولگرد؟
دزد خانه به دوش؟
یک مهاجر طماع و حریص ؟
یک بهره کش ؟
یک مرد عمل ؟
و...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات