دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

سیرالملوک ؛ سیاست نامه0

سیرالملوک

نویسنده: خواجه نظام الملک ابو علی حسن بن علی بن اسحاق طوسی , هیوبرت دارک
ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 386
اندازه کتاب: وزیری گالینگور  - سال انتشار: 1347 - دوره چاپ: 2

کمیاب - کیفیت : 

 

مروری بر کتاب

سیاست نامه

سیاست نامه یا سیرالملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاست پادشاهان پیشین، نوشته؛ خواجه نظام‌الملک طوسی. این کتاب از آثار مهم نثر فارسی در قرن پنجم هجری است. سبک نگارش کتاب ساده و روشن و خالی از تصنع از تکلف است، و از شاهکارهای زبان فارسی به شمار می‌آید.

نظام‌الملک نگارش کتاب را به فرمان ملکشاه سلجوقی آغاز کرد و در دوره سلطنت محمد بن ملکشاه (۴۹۲-۵۱۱) به پایان رسانید. قطعه‌های گوناگون کتاب که از منابع مختلف گردآوری شده، شامل اندرزهای نویسنده، منقولات از قرآن و احادیث و گفته‌های مشاهیر، حکایت‌هایی در باره شاهان و وزیران و امیران است، و برخی حکایت‌های بلند آن دارای مکررات و حشو و زوائد است.

سیر الملوک با سیاست نامه اثر خواجه نظام الملک طوسی یکی از آثارمهم نثر فارسی در قرن پنجم هجری است که در باب آیین فرمانروایی و کشور داری نگاشته شده است روانی وشیوایی وایجاز سخن دراین کتاب چنانست که اهل ادب آن را یکی از چند کتاب معدود گرانبهای دانسته اند که برای فرا گرفتن دقایق هنر نویسندگی باید از آنها بهره جست.

این کتاب ارجمند نیز مانند بسیار دیگر از شاهکارهای زبان فارسی از گذشت زمان و تصرف کاتبان آسیب فروان دیده است و حق این بود بشیوه علمی که محتاج همت و حوصله بسیار است درآن نگریسته شود هیوبرت دارک از ایرانشناسان انگلیسی این مهم رابر عهده گرفته و پس از سالها تحقیق اینک نسخه منقحی فراهم آورده است که اصلح نسخه های موجود است از کوششهای مفید دارک تحقیق درلغات و اصطلاحات وقواعد دستور زبان این کتاب است که راه را برای مطالعه دیگر محققان می گشاید و دوستداران زبان فارسی را به دقت در متون و جستجوی نکته های تازه بر می انگیزد...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات