دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

سیاستنامه ، سیرالملوک

سیاست نامه ؛ سیرالملوک

نویسنده: خواجه نظام الملک ابو علی حسن بن علی بن اسحاق طوسی
به کوشش: جعفر شعار
ناشر: شرکت سهامی کتابهای جیبی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 383
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1371 ~ 1358 - دوره چاپ: 5 ~ 2

کمیاب - کیفیت : در حد نو ~ نو


مروری بر کتاب
 

مولف اصلی این کتاب که آنرا سیاست نامه و سیر الملوک و پنجاه فصل خواجه نظام الملک خوانده اند خواجه بزرگ قوام الدین ابو علی حسن بن علی بن اسحق است که نظام الملک لقب داشته و از یکشنبه 13 ذی الحجه 455 تا دهم رمضان 485 یعنی تا تاریخ قتل خود پیوسته در دستگاه الب ارسلان سلجوقی و پسرش سلطان ملکشاه به وزرات باقی بوده است. نسخه حاضر بی شک نسخه ای است که پس از قتل خواجه مرتب شده و ظاهرا این کار در عهد دوم جانشین سلطان ملک شاه یعنی در زمان سلطان غیاث الدین انجام یافته.....

سیاست نامه یا سیر الملوک، کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاست پادشاهان پیشین، نوشته خواجه نظام الملک طوسی. این کتاب از آثار مهم نثر فارسی در قرن پنجم هجری است. سبک نگارش کتاب ساده و روشن و خالی از تصنع و تکلف است، و از شاهکارهای زبان فارسی به شمار می آید. نظام الملک نگارش کتاب را به فرمان ملکشاه سلجوقی آغاز کرد و در دوره سلطنت محمد بن ملکشاه (511-492) به پایان رسانید.

قطعه های گوناگون کتاب که از منابع مختلف گردآوری شده، شامل اندرزهای نویسنده، منقولات از قرآن و احادیث و گفته های مشاهیر، حکایتهایی درباره شاهان و وزیران و امیران است. برخی حکایتهای بلند آن دارای مکررات و حشو و زوائد است.

شاهکارهای ادب فارسی در این مجموعه به طرزی نو برای استفاده علاقه مندان بویژه دبیران و دانشجویان نشر می یابد؛ کوشش شده است که منتها هرچه درست تر نقل گردد و به حل دشواریهای گوناگون آنها هرچه بیشتر کمک شود تا خواننده بتواند بی کمک استاد، معانی و دقایق را دریابد.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات