دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

سفرنامه نیبور

سفرنامه نیبور

نويسنده: کارستن نیبور
مترجم: پرویز رجبی
ناشر: توكا
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 320
اندازه كتاب: وزیری - سال انتشار: 1354 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفت : درحد نو

 

مروری بر کتاب 

مصور - عکسه گلاسه

مروری بر كتاب حاوی یادداشت های مولف از سفر به ایران به همراه اسناد تاریخی

کارستن نیبور تنها اروپایی‌ای بود که در زمان کریم‌خان زند از ایران دیدن کرد و همچنین او گذشته از گزارش های گوناگون سیاحان اروپایی، مانند شاردن و کمپفر از تخت جمشید، نخستین کسی بود که تخت جمشید را به طور اساسی بررسی و مطالعه کرد. نیبور از بوشهر وارد خشکی ایران شد و به جای استفاده از راه معمول، از بیراهه ای طولانی به شیراز رفت و از شیراز راهی تخت جمشید شد و بعد از طرح برداری از پیکرکنده‌ها و سنگ‌نبشته‌ها دوباره به بوشهر بازگشت و از راه جزیره خارک ایران را ترک کرد.

کارستِن نیبور جهانگرد، نقشه‌نگار و ریاضیدان آلمانی بود. او از شیراز، تخت جمشید و در سال ۱۷۶۴ از سنگ‌نبشته بیستون نیز دیدن کرد.کارستن نیبور در سال ۱۷۶۲ دقیق‌ترین نقشه منطقه خلیج فارس تا آن زمان را با نام نقشه خلیج فارس ترسیم کرده و جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی (گپ‌سبزو) را برای اولین بار در نقشه‌های جغرافیایی ترسیم و به نام ایران ثبت کرده‌است.

نیبور در لودینگ‌ورت در بخش هانوور آلمان به دنیا آمد. او فرزند یک کشاورز معمولی بود. کارستن نیبور تحصیلات کمی داشت و چند سال از جوانی خود را به کارهای دهقانی گذراند ولی علاقه‌اش به ریاضیات بود و توانست مقداری درس را در زمینه مساحی دنبال کند.

به هنگام این درس‌ها بود که یکی از آموزگارانش در سال ۱۷۶۰ به او پیشنهاد کرد تا به گروهی بپیوندند که از سوی فردریک پنجم، پادشاه دانمارک به منظور اکتشاف علمی به مصر، عربستان و سوریه می‌رفتند. برای آمادگی برای این سفر، نیبور یک سال و نیم پیش از سفر سخت به آموزش ریاضیات روی آورد و مقداری نیز عربی آموخت. این گروه، سفر خود را در ژانویه ۱۷۶۱ آغاز کرد و پس از پیاده شدن از کشتی در اسکندریه مصر به سوی سرچشمه رود نیل به راه افتاد. نیبور در این سفرها از سوئز، کوه سینا، جده و موخا نیز دیدن کرد.

در طی سفرها در سرزمین‌های عربی، زبان‌شناس گروه درگذشت و بقیه افراد نیز از سختی‌های سفر به تنگ آمده به موخا بازگشتند ولی نیبور با سازگاری به عادات و خوراک و پوشاک محلی‌ها توانست جان خود را نجات داده و به سفر ادامه بدهد.

نیبور در این نوشتار به بررسی دقیق تخت جمشید و طرح‌برداری از پیکرکندها و سنگ‌ نوشته‌های موجود در آن پرداخته است.

فهرست

سهم کارستن نیبور در شناسایی شرق
یادداشت‌هایی دربارة بوشهر، شیراز و تخت جمشید
شرح تخت جمشید
یادداشت‌هایی دربارة شیراز
تاریخ ایران از سال 1747 یا از سال مرگ نادرشاه تا 1765
و...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات