دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

دین ایرانی بر پایه متنهای مهم یونانی

دین ایرانی بر پایه متنهای مهم یونانی
درحال حاضر موجود نمی باشد

دین ایرانی بر پایه متنهای مهم یونانی

نویسنده: امیل بنونیست
مترجم: بهمن سرکاراتی
ناشر: قطره
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 124
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1393 - دوره چاپ: 4

 

مروری بر کتاب 

در این کتاب بنونیست نظرهای سه تاریخ‌نگار مهم یونانی با نام‌های هرودوت و استرابو و پلوتارخ را آورده و سپس نظرهای آنها را بررسی و تحلیل کرده است. به‌سخنی‌روشن‌تر، ارزش تاریخ‌نگاری این نویسندگان در این نکته است که از باورها و رسم‌های ایرانیان پیش از زرتشت پرده برداشته‌اند. دلیل این‌که تاریخ‌نگاران یونانی درباره ایرانیان نوشته‌اند، از اهمیت ایرانیان برای آنان حکایت دارد. همین اهمیت‌داشتن ایرانیان برای یونانیان، کمک بی‌نظیری به شناخت فرهنگ اسطوره‌های ایرانیان کرده است.

امیل بنونیست (۱۹۰۲- ۱۹۷۶) خاورشناس، زبان‌شناس و ایران‌شناس فرانسوی است. «دین ایرانی: بر پایه متن‌های معتبر یونانی» به معرفی ادیان پیش و پس از زرتشت اختصاص یافته که از آن جمله است: آیین زروانی، کیش مانوی، آیین مزدک و مهرپرستی.

در بخشی از کتاب، نگارنده ضمن تبیین اصول اعتقادات و باورهای ایرانیان پیش از زردشت، تصریح می‌کند:
۱- ایرانیان باستان، ایزدان و خدایان متعددی را می‌پرستیدند که برخی از آن‌ها تجسم نیروهای طبیعت و برخی دیگر تجسم و تظاهر بنیادهای مجرد اخلاقی بودند.
۲- معتقد به نیرویی خاص بودند که آن را اش (راستی) می‌نامیدند و نظم و سامان مشهود در گیتی را از آن می‌دانستند.
۳- حیوانات را قربانی می‌کردند.
۴- پرستشگاه نداشتند و مراسم قربانی و نیایش را بر فراز بلندی‌ها به جای می‌آوردند.
۵- شادی جایگاه ویژه‌ای در زندگی آنان داشت.
۶- ایرانیان باستان همانند هندیان باستان، گیاهی موسوم به هوم را گرامی و قابل ستایش می‌پنداشتند و آن را کوبیده، از آمیختن عصاره‌ آن با شیر، شربتی سکرآور و شادی‌بخش می‌ساختند.

استرابو گوید:
بچشم مردم یونان ایرانیان نامی ترین بیگانگان هستند. هرگاه توجه یونانیان بجهت ضرورتهای سیاسی نیز به توان و قدرت ایران جلب نمی شد باز دلایل نیکوی دیگری بود که آنان با عنایت به این سرزمین بنگرند...


فهرست
 

آگاهی های کلی
هرودت 
استرابو 
تئوپمپوس
پلوتارخ

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات