دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

حزب ایران نوین و انقلاب ایران

حزب ایران نوین و انقلاب ایران
درحال حاضر موجود نمی باشد
حزب ایران نوین و انقلاب ایران
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 81350 - 9/1
  • وزن: 0.20kg
  • UPC: 12
0 ریال

حزب ایران نوین و انقلاب ایران

ناشر: دفتر پژوهش های تئوریک
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 78
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1345 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفیت : در حد نو


مروری بر کتاب

برای درک درست و صحیح مسائل و نمودهای اجتماعی لازم است هر مساله و نمود را در رابطه با مجموعه شرایطی که مولد آن ها است و به صورتی همه جانبه مورد بررسی قرار داد. اگر یک نمود اجتماعی را به صورت انتزاعی در نظر گیریم و به عوامل متعدد و متغیر ایجاد کننده آن توجه نداشته باشیم اجبارا از شناسایی آن نمود عاجز خواهیم ماند و قادر به تعیین مسیر و جهت حرکت آن و همچنین تشخیص آثار منبعث از آن نخواهیم بود....

حزب ایران نوین حزبی بوده‌است که در سال ۱۳۴۲، حسنعلی منصور و دوستانش در ایران تأسیس کردند. این حزب از تغییر نام کانون مترقی در آذر سال ۱۳۴۲ش به وجود آمد. حزب ایران نوین بزرگ‌ترین و ماندگارترین حزب دولتی در عصر پهلوی بود که تا تأسیس نظام تک حزبی، همواره اکثریت را در دست داشت و بیش از یک دهه در فضای خالی از فعالیت‌های حزبی به حیات خود ادامه داد.

نخستین دبیرکل این حزب حسنعلی منصور بود که در اسفند ۱۳۴۲ش به نخست‌وزیری رسید. با قتل منصور معاون دبیرکل حزب ایران نوین، امیرعباس هویدا نخست‌وزیر و دبیرکل حزب شد. حزب ایران نوین در انتخابات دوره ۲۲ و ۲۳ مجلس شورای ملی در سالهای ۱۳۴۶ ش و ۱۳۵۰ ش اکثریت را در مجلس داشت و در سال ۱۳۵۳ بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین حزبی بود که در حزب رستاخیز ادغام شد.

فعالیت حزب ایران نوین بسیار وسیع بود و کمیته‌های متعددی را علاوه بر کمیته مرکزی دربرمی‌گرفت. این کمیته‌ها شامل: کمیته اجرایی و دفتر سیاسی، سازمان جوانان، زنان، کشاورزان، کارگران، بازرگانان، سندیکاهای کارگری، اتحادیه‌های اصناف و تشکیلات وابسته دیگر بود.

حزب نشریاتی نیز در سراسر کشور منتشر می‌ساخت و روزنامه ندای ایران نوین ارگان آن بشمار می‌آمد. حزب ایران نوین برای آموزش کادر خود اقدام به تأسیس مدرسه عالی علوم سیاسی و امور حزبی نمود که پس از ادغام آن در حزب رستاخیز، به آن حزب متعلق گشت.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات