- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 161959 - 109/4
- وزن: 1.00kg
جریانات بزرگ در عرفان یهودی
نویسنده: گرشوم شولم
مترجم: فریدالدین رادمهر
ناشر: نیلوفر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 551
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1385 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
کتاب جریانات بزرگ در عرفان یهود، مخصوصا برای آن عده از دانشجویانی که در زمینۀ عرفان تخصص ندارند، جذاب است زیرا شرحی است دلکش که نمایشی از قابلیت و مهارت شولم را به عنوان مفسری توانا در تفسیر حکایات رمزی و عرفانی و روشن کردن دقایق و ظرایف آن، به نمایش می گذارد که بدون هیچ ابهامی، بی آنکه اغلب به ارائه نظرات عجیب و بی منطق منجر شود در همۀ زمینه های فرهنگی ظرایف و مفاهیم عمیق را به روشنی توضیح می دهد و ما را با آنها آشنا می سازد.
عرفان یهود از آن حیث که شولم برمی شمارد، عرفانی است پویا و سرزنده اما در عین حال غبار کهنگی و تیره بختی بر آن نشسته است. او امید دارد بار دیگر این عرفان به تازگی رسد و زاینده گردد. مطالعه عرفان یهود، در تاریخ ادیان و رشته دین پژوهی ضرورت است و برای عرفان مسیحی، مایه عبرت اما برای عرفان اسلامی، مایه دلگرمی زیرا در قیاس با آن، میتوان به عمق عرفان اسلامی رسید.
گفتنی است اوج عرفان یهود به قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی (پنجم و ششم هجری) در اسپانیای اسلامی بازمیگردد و مهمترین مکتب عرفانی آن، قبالا یا کبالا است که تفسیری سری و قلبی از کتاب مقدس است؛ تفاسیری که بسیاری از یهودیان و مسیحیان در قرون وسطی به آن باور داشتند. این تفسیر در قرون وسطی در حوالی قرن هفتم میلادی به قید کتابت درآمد و تا قرن هجدهم نیز رونق داشت.
اوج مکتب قبالا را باید قرون دوازدهم و سیزدهم میلادی دانست که مهمترین متون قبالایی از جمله کتاب "زوهر" نیز در همین دوره نوشته شده است. در آثار قبالایی تاکید بر حروف و ارزش عددی آنها چنان زیاد است که در نهایت به سحر و جادو و بازی با حروف منجر میشود. در ادامه باید افزود که فرد یهودی همواره به یکی از این دو مشرب اعتقاد دارد: یا نگاه تلمودی به دین دارد و یا دین را از منظر قبالایی مینگرد.
تلمود نام کتابی است که در آن تفسیر فقهی از تورات عرضه میگردد. به عبارت دیگر تلمود را میتوان شریعتخواهی یهود نامید که اندکی شبیه به فقه اصول اسلامی است. در برابر اینان، تابعان مکتب قبالا هستند؛ کسانی که نگاه عرفانی به دین یهود دارند. آنها معتقدندکه اوج علوم یهودی، دانشهای قبالایی است و این دانش مربوط به اسرار حروف و اعداد است.
نگارنده در ادامه از حیدیسم سخن به میان میآورد که به جماعتی از یهودیان اطلاق میگردد که در برابر تمایلات هلنیستی قد برافراشتند. پیروان این مکتب در شیوهی نوین میکوشیدند تا با عقلگرایی افراطی تلمودی مخالفت کرده و به جذبه روی آورند. اینان به ظهور معجزات مسیح موعود اعتقاد داشتند و همین امر باعث شد تا عوام یهود آنان را انکار کنند و اهل بدعت شمارند. این برداشت از حیدیسم باعث شد تا مسیحیان دورغین قیام کنند و درادامه نهضت شبتای صوی رخ دهد.
فهرست
خصایص کلی عرفان یهود
عرفان مرکابا و گنوسی یهودی
حسیدیسم در آلمان قرون وسطی
ابراهیم ابوالعفیا و آموزهی نبوت قبالایی
کتاب زوهر و نویسندهی آن
نظام وحدت وجودی در کتاب زوهر
اسحاق لوریا و مکتب وی
جنبش شبتای و بدعت عرفانی
حسیدیسم، آخرین مرحله
و...