دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

تهوع

تهوع

نویسنده: ژان پل سارتر
مترجم: امیرجلال الدین اعلم
ناشر: امیر کبیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 270
اندازه کتاب: رقعی لب برگشته - سال انتشار: 1355 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفیت : درحد نو ~ نو

 

مروری بر کتاب

 

اگزیستانسیالیسم مانند پیلی که وارد خانه تاریک شده باشد، به عرصه اندیشه آمریکایی راه یافت: پراکندگی بسیار پیش آمد و درونیان البته همگی درباره چگونگی نورسیده به اشتباه افتادند.
آن چه می توانست باشد؟
شاید ماشینی ویرانگر، تانکی پس مانده از جنگ؟
بعد از زمانی چراغها روشن شدند و دیدند که فقط پیلی است، همه خندیدند و گفتند که حتما گذار سیرکی به شهر افتاده است.
اما نه، بزودی پی بردند که پیل آمده بماند، و آنگاه از جلوتر نگریستند و دیدند که هرچند براستی نورسیده ای است، و نوریده ای غریب نماست، باری بیگانه نیست: تمام مدت آن را می شناختند.

ـ این مجسمه مسیح را که از پوست حیوان ساخته‌اند دیده‌اید؟ آقا، کتاب خیلی جالبی هست درباره مجسمه‌‌هایی که از پوست حیوان و حتی از پوست انسان ساخته شده‌اند.
مجسمه عذرای سیاه‌پوش را چطور؟
در بورگس نیست؟
در ساراگوس است؟
ولی شاید یکی هم در بورگس باشد؟
زائران می‌بوسندش، مگر نه، منظورم همان است که در ساراگوس است. جای پایش روی یک تخته سنگ نقش بسته؟ آن تخته سنگی که توی یک حفره است؟ حفره‌ای که مادرها بچه‌هایشان را به درونش می‌رانند؟ ...

آنتوان روکانتن، قهرمان رمان تهوع، تک و تنها در شهر بوویل زندگی می‌کند. هر چند دست اندر کار پژوهشی تاریخی است، باری دل‌مشغولی عمده‌اش " وجود" است، وجودی که او به آن می‌اندیشد، وجود در ساحت متافیزیکی‌اش نیست بلکه وجود در ساحت آن جهانی و جلوه‌گر در موقعیت‌های اجتماعی فرد آدمی و روابط وی با افراد دیگر جامعه است.

دو چیز روح کانتن را می‌آزارد: یکی آنکه این وجود، در ذات خود، ناواجب و ناعقلانی است، و دیگر آنکه پیرامون او را جماعتی‌ " رجاله"، با احساساتی دروغین و اندیشه‌های کلیشه‌ای، فرا گرفته‌اند. برخورد با این وجود ناعقلانی در انبوه جزئیات مبتذلش، گونه‌ای بیزاری و دل‌آشوبه و " تهوع" در روکانتن پدید می‌آورد. روکانتن به تجربه پی برده است که موسیقی حالت " تهوع" را در او می‌زداید و احساس بسط و خوشی به او می‌دهد. بفرجام، پس از سیر و سلوکی دردناک، درمی‌یابد که برای رهیدن از چنبره هستی مهمل و ناموجهش باید ارزش‌هایی برای خودش بیافریند و برخورد وجودی ویژه‌ای اختیار کند. او به ادبیات دل می‌نهد و در این عرصه، رمان‌نویسی را به وجه خاص بر می‌گزیند.

به این‌سان، امیدوار است که معنایی ارزشمند به زندگی بی‌معنای پیشینش بدهد. رمان تهوع، که در زمره آثار برتر ژان پل سارتر است، پیشاپیش همه درون‌مایه‌های فلسفه او را در بردارد، و به‌راستی یکی از پر ارج‌ترین نوشته‌های ادبی روزگار ما است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات