دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

تقریرات ناپلئون در جزیره سنت هلن

تقریرات ناپلئون در جزیره سنت هلن

نویسنده: کنت دولاسکاز
مترجم: رضا مشایخی
ناشر: کمانگیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 1095
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1363 - دوره چاپ : 1

کمیاب  - کیفیت : درحد نو ؛ بدون روکش

 

مروری بر کتاب

در کتاب «تقریرات ناپلئون در جزیره سنت هلن» ناپلئون خود در مورد استفاده از تاکتیک های جنگی کوروش و خشایارشاه هخامنشی نیز سخن به میان آورده است.ناپلئون خود اقرار می کند که خواندن و تفکر درباره جنگ های سرداران بزرگ تاریخ، تنها روش صحیح یادگیری علم جنگ است.به هر روی زیربنای اندیشه نظامی ناپلئون مبتنی بر یک سری آرا و اندیشه های بنیادین بود که اساسی ترین این آرا اعتقاد به اصل «آفند» جهت خاتمه جنگ با یک ضربه همه جانبه بود....

 این امپراتور قدرت ‏طلب در اندیشه کشورگشایى و توسعه متصرفات خود در نقاط مختلف جهان بود، از این رو در دوران حکومتش، جنگ‏های متعددی با سایر کشورها کرد و قسمت‏های زیادی از اروپا را به تصرف در آورد. اما از سال 1812 م و به دنبال لشکرکشی نافرجام به روسیه، قدرت ناپلئون رو به ضعف نهاد و پس از شکست در برابر ارتش مشترک انگلیس، روسیه و اتریش در سال 1814، در ششم آوریل آن سال، اجباراً از حکومت کناره ‏گیری کرد و متحدین اجازه دادند با حفظ عنوان امپراتور، حاکم جزیره اِلب در دریای مدیترانه باشد.

با این حال ناپلئون ده ماه بعد در اواخر فوریه 1815 از این جزیره گریخت و به فرانسه رفت و مدت صد روز دیگر حکومت کرد. این دوران که به حکومت صد روزه معروف شد، با نبرد واترلو به پایان رسید. از این رو، ناپلئون بار دیگر ناچار شد دست از پادشاهی بکشد ولی متحدین به تقاضای او برای تفویض مقام امپراتوری فرانسه به پسر وی اعتنا نکردند. ناپلئون این بار به جزیره دور دست سِنْت هِلن در جنوب اقیانوس اطلس تبعید شد . مقامات انگلیسی و فرانسوی توافق کردند که مراقب او باشند و اجازه ندهند همنگونه که یکبار از " الب " گریخته بود, باز هم از این منطقه فرار کند . برای همین فرانسویها سخت او را زیر نظر داشتند و انگلیسیها تعدادی قایق گشتی را در ابهای اطراف جزیره به نگهبانی گماشته بودند تا از فرار احتمالی " ناپلئون بناپارت " جلوگیری کنند . " ناپلئون تمام عوامل لازم را برای فرار خود در اختیار داشت . یعنی هم پول داشت , هم از کمک دوستانی که حاضر بودند جان خود را فدای او کنند – و هم صبر و شکیبایی زیادی بخرج میداد .

 ناپلئون بناپارت  برای فرار از جزیره  سنت هلن   به چهار چیز نیاز داشت . 1 – یک هم شکل .2 – یک کشتی . 3 - تعدادی دوست وفادار 4- پول. در زمستان سال 1818 یکماه پس از ناپدید شدن " فرانسوا اوژن ربو " همسر ژنرال " برتراند " به یکی از دوستانش نوشت : ما موفق میشویم – ناپلئون از جزیره گریخته است .سرانجام مرگ به سراغ زندانی که همه تصور میکردند , " ناپلئون بناپارت " است امد . در حالیکه این این زندانی نه مثل ناپلئون نوشتن بلد بود و نه میتوانست مثل ناپلئون سخن بگوید . " هر چند بعضی ها میگفتند : شرایط تبعید و اقامت در جزیره او را به چنین روزی انداخته است – اما انها که او را میشناختند, میدانستند – " ناپلئون بناپارت " نوشتن و سخنوری را در خون خود دارد و مدارک و فرمانهای او این موضوع را کاملا اثبات می کند . بهر حال مردی که در " سنت هلن " در اسارت بسر میبرد در سال 1881 بر اثر ابتلا به سرطان معده درگذشت, و هیچ یک از اعضای خانواده اش اصراری بر دفن او در مزار خانوادگی را نکرد . این ماسک تنها چیزی است که از معمای ناپلئون باقی مانده است..

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات