- موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
- مدل: 163782 - 67/3
- وزن: 0.30kg
تراژدی در سه پرده
نویسنده: آگاتا کریستی
مترجم: محمدعلی ایزدی
ناشر: هرمس
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 293
اندازه کتاب: پالتوئی - سال انتشار: 1385 - دوره چاپ: 1
مروری بر کتاب
سر چارلز کارترایت، هنرپیشه سابق، در ملکی که در نزدیکی دریا در لوموث دارد، ضیافت شامی برگزار کرده. سیزده نفر در مجلس او حضور دارند که از جمله این افراد هرکول پوآرو و مرد مودبی به اسم آقای ساترتوایت هستند. ولی چون تصور می کنند عدد سیزده نحس است و خوب نیست تعداد میهمانان سیزده نفر باشد، خانم وایولت میلری، منشی سر چارلز هم به جمع مهمانان اضافه می شود و تعداد آنها به چهارده نفر می رسد.
پس از صرف شام خدمتکاری برای میهمانان نوشیدنی می آورد اما در هنگام صرف نوشیدنی ... "تراژدی در سه پرده" هم مثل برخی از آثار دیگر کریستی نشان می دهد که نویسنده در مورد سم اطلاعات زیادی دارد. در داستان سه نفر به طرز زیرکانه و بی رحمانه ای به قتل می رسند. قاتل آن قدر زیرک است که پوآرو اعتراف می کند خود او هم ممکن بوده مسموم شود...
آگاتا مری کلاریسا، لیدی ملووان ؛ مشهور به آگاتا کریستی نویسنده انگلیسی داستانهای جنایی و ادبیات کارآگاهی بود. او با نام مستعار ماری وستماکوت داستانهای عاشقانه و رومانتیک نیز نوشتهاست، ولی شهرت اصلی او بخاطر ۶۶ رمان جنایی اوست.
داستانهای آگاتا کریستی، بخصوص آن دسته که در باره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو و یا خانم مارپل هستند، نه تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند بلکه وی را بهعنوان یکی از مهمترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستانهای جنایی کوشیدهاند نیز معرفی و مطرح نمودند.
...قصه پلیسی فقط جورچین نیست. وسیله سرگرمی محض نیست. برعکس با تحلیل ساختار این قصهها و مبانی معرفتشناسی آنها میتوان به حقایق تازهای دست یافت.پارادایم حاکم بر این قصهها، پارادایم علمی است. ساختار این قصهها گرتهبرداری دقیق از روی ساختار زندگی اجتماعی بشر در نیمه اول قرن بیستم، و مبانی معرفت شناسی آنها تصویر روشن رویکرد معرفت شناختی بشر در ایام پس از انقلاب های علمی است.
نظم آهنین طرح قصه ها و روابط پیچیده و تودرتویی که در آنها بین عناصر مختلف وجود دارد، عیناً متأثر از ساختار زندگی اجتماعی است. ویژگیهایی مثل محافظه کاری و ثنویت اخلاقی که بعضی خوانندگان امروزی کریستی نمی پسندند، جزو مزایای کار او محسوب میشود. محافظه کاری کریستی ریشه در ساختار زندگی اجتماعی در اروپای نیمه اول قرن بیستم دارد. ثنویت اخلاقی او متأثر از رویکرد معرفتشناختی بشر در چند قرن اخیر است.
پوآرو بلژیکی است و قبلاً عضو نیروی پلیس بلژیک بوده اما داستانهای او وقتی آغاز میشود که به انگلستان آمده و کارآگاه خصوصی گشته است.اولین داستانی که او در آن شرکت داشته «ماجرای اسرارآمیز در استایلز» است و آخرین آنها «پرده» است که در آن پوآرو میمیرد و به نوعی خود را میکشد.از خصوصیات اخلاقی پوآرو، میتوان به مرتب و منظم بودن بیش از حد او، و نیز به علاقهمندی زیاد او به غذا و غذا خوردن اشاره کرد.