دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

تاریخ نگارستان

تاریخ نگارستان

نویسنده: احمدبن محمد غفاری کاشانی , مرتضی مدرس گیلانی
ناشر: حافظ
زبان کتاب: فارسی

تعداد صفحه: 580
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1362 - دوره چاپ: 1 

کمیاب  - کیفیت : درحد نو

 

مروری بر کتاب  

تاریخ نگارستان، نوشته احمد بن محمد غفارى کاشانى، تصحیح مرتضى مدرس گیلانى این کتاب، در بر دارنده تاریخى فارسى، آمیخته با داستان‏ ها و حکایت‏ هاى کم‏یاب تاریخ اسلام و ایران به شمار مى‏ آید که در  ٩۵٩  هجرى به نام شاه طهماسب اول صفوى نوشته شده است.

انگیزه وى را از نوشتن تاریخ نگارستان، جست‏جوى علت‏ هاى فراز و فرود سلسله‏ ها با توجه به رویدادها و روایت‏ هاى تاریخى روزگار آنها مى‏ توان دانست. نویسنده این کتاب که خود مردى شاعر و خطاط و مترسلى توانا بود، در دستگاه سام میرزا صاحب تحفه سامى و فرزند شاه اسماعیل مى‏زیست و در دو کتاب تاریخى‏ اش؛ یعنى تاریخ نگارستان و تاریخ جهان‏ آرا، مطالبى فشرده و پرداخته در باره نقاشان و خطاطان نوشت.

نثر کتاب، مانند گلستان سعدى، ادبى و به نظم (شعر) آمیخته است. مؤلف با زبانى شیوا، رسا و چکیده‏ گو، تاریخ دَه قرن هجرى را باز مى‏ گوید. لغات مغولى در کتاب به کار رفته، اما مصحح، واژگان نامأنوس آن را حذف کرده است. مصحح این اثر، از خو کردن نویسنده به آوردن واژگان ناآشنا و درازنویسى خبر مى‏ دهد و به انگیزه بهره گیرى بیشتر مردم از آن، به حذف کلمه‏ هاى گزاف و واژه‏ هاى زاید دست مى ‏گشاید.

تاریخ نگارستان، شرح کوتاهى از زندگى پیامبر گرامى اسلام (ص) و حضرت على (ع) و فرزندان و کرامات ایشان را در بر دارد و با گزارش در باره رویدادها در زمانه خلفاى اموى و عباسى و سلسله شاهان ایرانى، حکایات و روایاتى از امیران، سرداران، نام‏داران علم و ادب و حتى توده، آورده و داستان‏ هایى از شاه‏نامه فردوسى و حکایت‏ هایى در باره اسکندر مقدونى و لقمان نیز باز گفته است.

مؤلف ، به تصریح خودش ، برای نوشتن این کتاب از منابع معتبری همچون تاریخ طبری ، مروج الذهب مسعودی ، مطلع السعدین عبدالرزاق سمرقندی ، روضه الصفا اثر میرخواند و حبیب السیر خواندمیر بهره گرفته است . هدف وی از تألیف تاریخ نگارستان یافتن علت فراز و فرود سلسله ها با توجه به وقایع و روایات تاریخی است . در عین حال کوشیده است تا کتاب صورت افسانه به خود نگیرد و نیز با تأکید بر خصال نیک انسانی ، جنبه آموزنده و اخلاقی پیدا کند. ولی مؤلف اشتباهات برخی منابع را که از آنها سود جسته ، تکرار کرده است.

تاریخ نگارستان شرح کوتاهی از زندگی پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی علیه السلام و فرزندانش و کرامات ایشان را در بر دارد و ضمن بیان سوانح خلفای اموی و عباسی و سلسله شاهان ایران ، حکایات و روایاتی در باره امرا، سرداران ، مشاهیر علم و ادب و حتی عامه مردم آورده و داستانهایی از شاهنامه فردوسی و حکایتهایی در باره اسکندر مقدونی و لقمان را نیز ذکر کرده است. نثر کتاب ، مانند گلستان ، ادبی و آمیخته به نظم است . مؤلف با زبانی شیوا، رسا و موجز تاریخ ده قرن هجری را بیان کرده است . در کتاب گاه کلمات نامأنوسی وجود داشته که مصحح آنها را حذف کرده است . لغات مغولی نیز در کتاب به کار رفته است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات