دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

تاریخ جهان ؛ آلبر ماله ؛ هفت جلدی

تاریخ جهان ؛ آلبر ماله

نویسنده: آلبر ماله - ژول ایزاک
مترجم: عبدالحسین هژیر - گروه مترجمین
ناشر: دنیای کتاب
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 3725
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار - سال انتشار: 1362 - دوره چاپ: 1

کیفیت : عالی

مروری بر کتاب

این مجموعه با هدف گردآوری تاریخ تمدن‌های بزرگ و شرح تحولات تاریخی، علمی، دینی، ادبی و هنری، از ابتدایی‌ترین دوران تا قرن نوزدهم میلادی و در صد و چهل فصل تدوین شده است.نگارنده در این مجموعه تلاش کرده تا با مطالعه دیدگاه‌های تاریخ‌نگاران مختلف در دوره‌های گوناگون و آشنایی با آرای متفاوت، حوادث و وقایع تاریخ ایران و جهان را داوری کند.
جلد نخست مجموعه، به شرح آغاز تمدن‌های بزرگ در جهان اختصاص دارد و در بیست و سه فصل تنظیم شده است. نگارنده پس از توضیح چگونگی تبدیل تاریخ و علامات اختصاری در مقدمه اثر، دوره‌های تاریخی را معرفی کرده و سپس، تمدن‌های سومر، بابل، آشور، دولت‌های نوین، ایلام و دولت‌های آسیای صغیر را مورد مطالعه قرار داده است.

در ادامه، وارد تمدن‌های تشکیل شده در سرزمین ایران شده و تمدن ماد، هخامنشی و ساسانی را بررسی کرده است. تمدن‌های یونان باستان، مصر، روم، هندوستان، چین، ژاپن و تمدن‌های باستانی قاره آمریکا، در ادامه مطالب مورد تحلیل قرار گرفته است. در این مجموعه، از منابع مختلف و معتبر تاریخی و تصاویر مرتبط با موضوعات استفاده شده است. از ویژگی‌های شاخص اثر، جامعیت موضوع و نگاه انتقادی به وقایع تاریخی است.

اسپانیاییها پانزده سال بعد از مرگ کلمب به تصرف آمریکای جنوبی همت‌ گذاشتند .پس از تصرف،مردم آنجا را برای جست‌وجوی طلا و همچنین‌ کشاورزی به بیکاری گرفتند.با مخالفتهایی که از درون اسپانیا صورت گرفت، به فکر خریدن برده از آفریقا افتادند و به برده‌فروشی رونق دوباره دادند.

این تجارت تا قرن نوزدهم ادامه داشت و موجب جنگهای دائمی میان‌ سیاهان آفریقا شد که سعی می‌کردند جمعی را اسیر کنند و به اروپاییان‌ بفروشند .جالب آنکه در نظریه‌های کمونیستی،برده‌داری براساس شواهد تاریخی تنها دوره‌ای ناپایدار از مناسبات اقتصادی به شمار می‌رود که به نفع‌ فئودالیسم از میان می‌رود.در واقع با نزدیک شدن قرون جدید،برده‌داری‌ بسیار محدود یا در حال منسوخ شدن بود.برده‌داری فوق الذکر هم پس از مدتی رو به اضمحلال بود اما یکباره در ظرف ده سال در بخش جنوبی آمریکا (ایالات متحده امروزی)دوباره رونق گرفت.در قسمت شمالی بردگان فقط در منازل خدمت می‌کردند.و به کارگیری آنها در مزارع،قبیح بود .سرانجام طی کشمکشها و جنگهایی که از اساس انگیزه اقتصادی و سیاسی داشت،برده‌داری را لغو کردند و آن را همچون برگ رزینی از آزادیخواهی به تاریخ خود افزودند.حتی لینکلن هم‌چنان‌که خودش گفته‌ بود،موضوع برده‌داری ار مهم نمی‌دانست بلکه موضوع مورد توجه وی، وحدت آمریکا بود

تحولات عظیم روسیه در قرن شانزدهم و هفدهم، مهاجرنشین‌های جدید در آمریکا، جنگ‌های استقلال آمریکا، انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب دوم فرانسه، ظهور ناپلئون، جنبش‌های آزادی‌خواهی، امپراتوری عثمانی و جنبش‌های آمریکای لاتین در این مجلد تدوین شده‌اند.جنگ‌های داخلی آمریکا، علوم در قرون هجده و نوزده میلادی، شرح احترامات قرن نوزدهم، تحولات در هنر تئاتر، نقاشی، مطبوعات و تعلیم و تربیت، از جمله محورهای اصلی بررسی شده در این مجلد است.


فهرست

جلد اول: تاریخ ملل شرق و یونان
جلد دوم: تاریخ رم
جلد سوم: تاریخ قرون جدید
جلد چهارم: تاریخ قرون وسطی تا جنگ صد ساله
جلد پنجم: تاریخ قرن هجدهم ، انقلاب کبیر فرانسه و امپراتوری ناپلئون
جلد ششم: تاریخ قرن نوزدهم (معاصر) قسمت اول
جلد هفتم: تاریخ قرن نوزدهم (معاصر) قسمت دوم

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات