- موجودی: موجود
- مدل: 187867 - 110/6
- وزن: 0.40kg
تاریخ اسماعیلیه
نویسنده: محمد بن زین العابدین خراسانی فدائی
تصحیح : الکساندر سیمیونوف
ناشر: اساطیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 220
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1374 - دوره چاپ: 2
مروری بر کتاب
هدایه المومنین الطالبین
این کتاب که تاکنون فقط یک نسخه از آن بدست آمده است منبع بسیار گرانبهائی از جهت تاریخ اسماعیلیه است . این کتاب محتوی اطلاعاتی است که نویسنده از برخی تالیفات تاریخی که به مرور از بین رفته است اخذ نموده است . این کتاب در اواخر قرن نوزدهم در بمبئی توسط یکی از نزدیکان پیشوای اسماعیلی یعنی آقاخان سوم نوشته شده است .
سیمونوف اظهار میکند که کتاب فدائی برای اهل فرقه و احتمالا فقط برای رهبران فرقه اسماعیلیه که آشنا به زبان فارسی هستند نوشته شده . در واقع فدائی در این کتاب تعلیمات مذهبی و تاریخ فرقه را جای داد تا کلیه اطلاعات ضروری درباره فرقه را در دسترس آقاخان و نزدیکانش قرار دهد و آنها بتوانند در مباحثات استدلال های مختلف مذهبی و تاریخی را به کار برند . چنین بر می آید که فدائی برای نوشتن این کتاب از کتابخانه غنی آقاخان در شهر پونه که تقریبا هیچ کس را بدان دسترس نیست و محتوی کتب بسیار خطی و نایاب از دورانهای مختلف است استفاده کرده و همچنین در بسیاری از موارد نویسنده به سنن شفاهی که در نزد رهبران فرقه باقیمانده است تکیه نموده است .
جهان بینی اسماعیلیان ریشه گرفته از گنوسیزم و بر پایه اندیشه های کهن هند و ایرانی و پس از آن اسلام می باشد .محور اساسی آن بر پایه لزوم فرمانبری از شاه دارنده فره ایزدی استوار است . ریشه اندیشه فره ایزدی به آغاز سده سوم میلادی بازمی گردد .دولت ساسانی برای استوارکردن پایه های توان دولتی خود بر ویرانه های حکومت نیمه دموکرات اشکانی ، دارنده شبه مجلس سنا ، در اندیشه یافتن گونه ای سانترالیزم پایدارسیاسی شد .
ساسانیان دست به گسترش این جهان بینی فلسفی اجتماعی زدند ، که پس از اسلام نیز در اندیشه بسیاری از فیلسوفان ایرانی همچون فارابی دیده می شود ، این تئوری هرگونه اجتماعی را به صورت یک هرم در نظر می گیرد ، که قاعده آن مردم بی نوا و کم سواد که بیشترین شمارگان را دارا هستند ، به ترتیب هرچه باسوادتر و داناتر و داراتر شود درمرتبت بالاتری جای می گیرد .