دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

بنیاد

بنیاد
درحال حاضر موجود نمی باشد
بنیاد
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 107426 - 94/3
  • وزن: 0.30kg
  • UPC: 25
0 ریال

بنیاد

نویسنده: احمد کسروی
ناشر: فرخی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 233
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1348 - دوره چاپ: 5

کمیاب - کیفیت : نو ؛ افست

 

مروری بر کتاب 

کتاب بنیاد، پایه و اساس پاک‌دینی، که احمد کسروی مبلغ آن بود به شمار می‌رود. احمد کسروی کتاب ورجاوند بنیاد را به عنوان «بنیاد پاک‌دینی» معرفی می‌کرد.این کتاب دارای سه بخش کلی می باشد که عبارتند از :

بخش یکم - درباره جهان و آدمی
بخش دوم- در باره دین
بخش سوم - درباره زندگانی توده‌ای

بخش اول کتاب دراری ۱۴ بند است که به موضوع جهان و آدمی می‌پردازد. در شش بند نخست کتاب به قانون علیت پرداخته شده و برهان نظم مورد نظر نویسنده و از نظر او به عنوان یکی از بهترین راه‌های اثبات خدا عنوان شده است و این برهان را راهی علمی همانند روش‌های علمی علوم تجربی می‌انگارد و نظریات فیلسوفان سده‌های اخیر در مورد مادی‌گری را به نقد می‌کشد. به عقیده کسروی جهش‌های انجام شده که در علوم بیان شده‌اند، همانند جهش یک‌باره از میمون به انسان و یا حرکت ناگهانی توده بخار خورشید همگی دلیلی بر وجود آفریننده دارد.

به عقیده نویسنده، هم‌نوع‌دوستی آدمی نمی‌تواند ریشه در مادی‌گری و خودخواهی داشته باشد و بنابراین یکی از چالش‌های فلسفهٔ مادی است. حال آنکه این نوع رفتارها کمتر در حیوانات دیده می‌شود و این انسان را از آن‌ها متمایز می‌سازد. کارهای مادی آدمی در کتاب او به گوهر جان و هم‌نوع‌دوستی او به گوهر روان نسبت داده می‌شود. در بندهای پسین، نویسنده به نیک‌نهادی آدمی و در مذمت جنگ سخن می‌گوید و آن را ریشه در حس برتری‌جویی آدمی می‌داند.

بخش دوم کتاب به شناخت دین می‌پردازد و انحرافات آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و جوهره دین را حقیقت‌طلبی و خردگرایی می‌داند.در بخش سوم کتاب، تمرکز بر کشور است و میهن‌دوستی حسی ضروری دانسته شده است. وجود راهبران فرهنگی و علمی، شایسته‌گرایی در آن تأکید شده و دانش‌اندوزی از زمره مهم‌ترین کارها دانسته شده است. در بند ۱۱ کتاب، وی می‌گوید :
باید از بدآموزی‌ها جلوگیری کرد، مردمان را آگاهانید. باید نوشته‌های زیان‌مند را نابود کرد. این‌ها از بایدهای بزرگ است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.
برچسب ها: کتاب بنیاد

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات