دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

با پطرزبورگ یا قسطنطنیه؟

با پطرزبورگ یا قسطنطنیه؟
موجود
با پطرزبورگ یا قسطنطنیه؟
  • موجودی: موجود
  • مدل: 108144 - 111/3
  • وزن: 0.30kg
  • UPC: 85
0 ریال

با پطرزبورگ یا قسطنطنیه؟

نويسنده: عبدالحسين هژير
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 115
اندازه كتاب: رقعی لب برگشته - سال انتشار: 1322 - دوره چاپ: 1 

کمیاب - کیفیت : 
 

مروری بر کتاب

اين كتاب درباره مناسبات ايران با روس مي باشد.

تنها كمتر از يك سال از انعقاد اين قرارداد “بي‌طرفي در مسائل داخلي ايران” روسها در به توپ بستن مجلس و تعطيل آن بدست محمدعليشاه رسماً و عملاً پشتيباني خود را از جبهة استبداد نشان دادند. قرارداد 1907 هم هيچگاه مانع اين كشور در اشغال بخشهائي از كشور نشد. بلكه برعكس به استناد آن نيروهاي روسيه خود را در مناطق تحت نفوذ تام‌الاختيار و مجاز به هر اقدامي مي‌ديدند.

در كتابها و اسناد تاريخي منعكس است كه از نظر جنايت، ستم، زورگوئي وغارت عليه مردم ايران دراين مناطق توسط روسها، اين مقطع يكي از تاريكترين و تلخ‌ترين دوره‌هائي است كه در ذهن تاريخي ملت ايران باقي مانده است.

عبدالحسین هژیر به زبان‌های فرانسوی، روسی و انگلیسی چیرگی داشت. در سن ۲۰ سالی روزنامهٔ «پیکان» را به صاحب امتیازی پدرش به مدت دو سال، هفته‌ای دو شماره انتشار می‌داد. پیکان از لحاظ مرام و مسلک طرفدار اکثریت مجلس و مخالف اقلیت و از دشمنان سرسخت سید ضیاءالدین طباطبایی بود. از مطالب روزنامهٔ پیکان به خوبی روشن است که نویسندهٔ آن دارای اندیشهٔ سیاسی بوده و به ادب و فلسفه وقوف داشته‌است.

در سنین جوانی کتابی تحت عنوان «حافظ تشریح» انتشار داد که گلچینی از غزلیات حافظ است اما با نظم و ترتیب موضوعی. مقدمه‌ای در حدود هشتاد صفحه بر این کتاب نوشته‌است که نشانهٔ بصیرت و اطلاعات وسیع او در ادبیات مخصوصاً حافظ‌شناسی است. از آثار اوست: «پطرز بورگ تا قسطنطنیه»، تاریخ روابط دربار ایران با دو دربار مزبور از ظهور صفویه تا مرگ نادرشاه؛ «تاریخ قرون وسطی» تا جنگ صد ساله»؛ «تاریخ ملل شرق و یونان» (ترجمه قسمتی از تاریخ آلبر ماله و ژول ایزاک).

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات