دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

ایران و تمدن ایرانی

ایران و تمدن ایرانی

نویسنده: کلمان هوار
مترجم: حسن انوشه
ناشر: امیر کبیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 265
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1363 - دوره چاپ: 1

کیفیت : صفحات درحد نو _ نو ؛ لبه جلد سائیذگی مختصری داشته  و ابتدای کتاب تاریخ نوشته شده است

 

مروری بر کتاب 

مصور

این کتاب پژوهشی است درباره تاریخ ایران قبل از اسلام که توسط 'کلمان هوار' ؛ خاورشناس فرانسوی به رشته تحریر درآمده است. کتاب از دو فصل مقدماتی و سه بخش اصلی تشکیل شده است. نخستین فصل مقدماتی درباره ساختار و ویژگی‌های طبیعی ایران مانند پوشش گیاهی و جانوری, محصولات کشاورزی و راههای تجاری است. دومین فصل مقدماتی نیز به معرفی خطوط ایران پیش از اسلام, کشف رموز اوستا, خطوط آسیای میانه و زبان‌های ایرانی می‌پردازد.

بخش اول طی هفت فصل به بررسی دوران مادها و هخامنشیان اختصاص یافته است :

1 ـ ایرانیان فلات ماد, لشکرکشی‌های آشوریان
2ـ امپراتوری ماد
3ـ پارسیان ـ کوروش
4ـ هخامنشیان
5ـ سازمان امپراتوری هخامنشی
6ـ ادیان ملت‌های ایران در عصر هخامنشیان
7ـ هند در عصر هخامنشیان .

در بخش دوم, ضمن مروری بر تاریخ سیاسی دودمان اشکانی, از میزان و کیفیت نفوذ تمدن هلنی در ایران قبل از اشکانیان, دین ایران در روزگار پادشاهی اشکانیان و هنر عصر اشکانی سخن به میان آمده است .آخرین بخش کتاب نیز درباره عصر ساسانی است که از پنج فصل با این عناوین تشکیل شده است:

1 ـ دودمان ساسانی
2ـ سازمان‌بندی ایران در روزگار ساسانیان
3ـ دین ایرانیان در دوره ساسانی
4ـ هنر در دوره ساسانی
5ـ خاستگاه حماسه ملی ایران 

هنگامی که سخن از تاریخ ایران می‌رود، باید به این نکته توجه داشت که آیا منظور تاریخ اقوام و مردمانی است که از آغاز تاریخ تا کنون در مرزهای سیاسی ایران امروزی زیسته‌اند یا تاریخ اقوام و مردمانی است که خود را به نحوی از انحاء ایرانی می‌خوانده‌اند و در جغرافیایی که دربرگیرنده ایران امروز و سرزمین‌هایی که از دیدگاه تاریخی بخشی از ایران بزرگ (ایرانشهر) بوده‌است زیسته‌اند.

گاه تاریخ ایران را از ورود آریایی‌ها که نام ایران نیز از ایشان گرفته شده‌است، به فلات ایران آغاز می‌کنند. ولی این به این معنی نیست که فلات ایران تا پیش از ورود ایشان خالی از سکنه یا تمدن بوده‌است. پیش از ورود آریاییان به فلات ایران تمدنهای بسیار کهنی در این محل شکفته و پژمرده شده بودند و تعدادی نیز هنوز شکوفا بودند. برای نمونه تمدن شهر سوخته در سیستان، تمدن عیلام در شمال خوزستان، تمدن جیرفت در کرمان، تمدن تپه سیلک در کاشان، تمدن اورارتو در آذربایجان، تمدن تپه گیان در نهاوند و تمدن مانناییان در کردستان و آذربایجان و و تمدن کاسی‌ها در لرستان ذکر می‌شود.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات