دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

انتقال علوم یونانی بعالم اسلامی

انتقال علوم یونانی به عالم اسلام

نویسنده: دلیسی اولیری
مترجم: احمد آرام
ناشر: جاویدان
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 340
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1342 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفیت : درحد نو ؛ عطف کتاب سائیدگی دارد

 

مروری بر کتاب

کتاب حاضر که عنوان اصلی آن How Greek Science Passed to the Arabs است، نخستین بار در سال 1948 در انگلستان منتشر شد و تحقیقی است درباره راه و شکل انتقال علوم یونانی و لاتینی به جهان عرب و ایران و ترک که عموما زیر حاکمیت اسلام قرار داشتند.

نویسنده با برشمردن علوم، فلسفه، ریاضی و طب به عنوان چهار رشته میراث یونانیان به ساختار مسیحیت و تشکیلات دینی آنان در شرق پرداخته و با ذکر برخی از فرقه‏ های مسیحی بر این باور است که زیر بنای فکر یونانی، همین باورهای کلامی و عقیدتی مسیحیان بوده و راه دریایی هند و راه زمینی بلخ و مرو در خراسان را از جمله راههای این انتقال بر‏ می‏شمرد. نویسنده با اشاره به اینکه سوریه فعلی در دوران اولیه، مرز خلافت بغداد و یونان بوده، به تاثیر پذیری مسلمانان از فرهنگ و علوم یونانیان پرداخته و با اشاره به ترجمه آثار و تالیفات یونانی به عربی، به برخی از اولین مترجمان از جمله حنین بن اسحاق و ثابت بن قره پرداخته، سپس به فیلسوفان عالم اسلام از جمله کندی اشاره می‏کند که توانستند آثار ارسطو را با رنگ و لعاب اسلامی در عالم اسلام گسترش دهند.

دراین کتاب میخوانید مسیحیت عامل نیرومند یونانی مآب - نسطوریان - مونوفیزیتان -تاثیر هند - مذهب بودا به عنوان وسیله انتقال احتمالی و ...اولین و معتبرترین مؤسسه علمی ـ فرهنگی تمدن اسلامی در بغداد. تاریخ تأسیس آن به درستی معلوم نیست ، اما به استناد غالب منابع ، این مؤسسه در عهد هارون الرشید (170ـ193) بنا شد و در زمان مأمون (198ـ 218) به اوج شکوفایی و کمال رسید .

در واقع ، منابعی که به دستور منصورعباسی ، از زبانهای گوناگون به عربی ترجمه شده بود و بعدها کتابهایی یونانی که در پی فتوحات هارون در برخی از سرزمینهای آسیای صغیر مانند عموریه و آنقره به دست آمد، هارون را برانگیخت تا برای نگهداری آنها جایی فراهم آورد؛ بدین ترتیب ، بیت الحکمه شکل گرفت ...


فهرست

یونانی مآبی در آسیا
مسیحیت، عامل نیرومند یونانی مآبی
نسطوریان
مونو فیزیتان
تأثیر هند
مذهب بودا به عنوان وسیله انتقال احتمالی
دستگاه خلافت بغداد
ترجمه به زبان عربی
فیلسوفان عالم اسلامی
و... 

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات