دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

الرساله العلیه فی الاحادیث نبوی

الرساله العلیه

نویسنده: کمال الدین حسین بن علی بیهقی
مترجم: سیدجلال الدین محدث
ناشر: بنگاه ترجمه و نشر کتاب
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 503
اندازه کتاب: وزیری گالینگور - سال انتشار: 1344 - دوره چاپ: 1 

کمیاب - کیفیت : درحد نو _ نو ؛ واجد فرمان ؛ بدون روکش

 

مروری بر کتاب 

شرح چهل حدیث نبوی

«کسانی که به خدا ایمان آورده‌اند قوی‌تر هستند در رابطه با عشق و محبت با خداوند (از دوستی و محبت مشرکان با معبودانشان)».

یکی دیگر از آن عواملی که خمیازه را ناپسند قرار داده و می‌دهد این است که خمیازه از طرف شیطان است و از شیطان جز کار زشت و ناپسند چیز دیگری سر نمی‌زند و همچنین خمیازه از خوردن زیاد سرچشمه می‌گیرد و واقع شدن در خمیازه منجر به کسالت و تنبلی در عبادت می‌شود و خمیازه کشیدن همیشه و در هر حال مکروه و ناپسند است ولی کراهیت آن در نماز شدیدتر و بیشتر است؛ زیرا هدف مهم و اساسی شیطان، پرت کردن حواس نمازگزار است.خمیازه کشیدن در نماز از طرف شیطان است هر گاه یکی از شما خمیازه‌اش گرفت تا آنجایی که توان دارد آن را فروبرد و از انجام و وقوع آن جلوگیری کند...

این کتاب مجموعه منتخباتى است که از کتب ادبا و علما گردآورده و در واقع بعنوان خوشه چینى و گل چیینى از خرمن فضل و دانش و گلستان ادب و بینش سخنوران نامى و دانشمندان بزرگ جمع کرده و در این کتاب ودیعه گذاشته است. پس نظر به اجتماع این امور مى‌توان گفت که این کتاب گلچین کاشفى است، با این معنى که قبلاًچهل حدیث شریف نبوى را اختیار شرح کرده لیکن در شرح بعد از ذکر آیات مبارکه در موارد لازم و تفسیر آنها بعبارت نزدیک بفهم بقلم خود سعى کرده است که از کلمات بزرگان اعم از نظم و نشر به عربى یا فارسى آنچه مناسب مقام باشد و خارج از ظرفیت و گنجایش کتاب نباشد بحسب انتخاب در ذیل آن احادیث بیاورد. 

اصل اول کتاب در توحید و ایمان و اسلام و نعت حضرت رسالت و صفت اولیاء است، که خود شامل پنج وصل مى‌باشد. اصل ثانى در عبادات و آنچه متعلق بدانست، این اصل نیز بر مناظر پنج وصل مى‌باشد که وصل اول در بیان نماز، وصل دوم در بیان روزه و شمه از حقایق آن، وصل سوم در زکات و شمه از اسرار آن، وصل چهارم در ذکر حج و صورت و معنى آن، وصل پنجم در بیان جهاد و بعضى از اسرار آن مى‌باشد. اصل ثالث در فضایل قرآن و بعضى از دعوات و اذکار و معارف و این اصل نیز در مطاوى پنج وصل گزارش مى‌یابد، وصل اول در فضیلت قرآن، وصل دوم در تسابیح، وصل سوم در ذکر، وصل چهارم در بیان دعا و وصل پنجم در دعوات مأثوره مى‌باشد. اصل چهارم در مکارم اخلاق و محاسن اوصاف است که این اصل نیز پنج وصل است و در هر وصلى حدیثى آورده مى‌شود که مشتمل است بر چندى از صفات پسندیده و سمات گزیده.

اصل خامس در اوصاف ردیّه و رذایل اخلاق و این اصل نیز پنج وصل است و هر وصلى مشتمل به حدیثى که از او مذمت چندى از صفات ذمیمه و اخلاق لئیمه معلوم مى‌گردد. اصل سادس در آداب اهل سلطنت و امارت و ارباب علم و اصحاب غنا و ثروت، و پیشه‌وران و ما یتعلق‌بها؛ که مشتمل بر پنج وصل مى‌باشد. اصل سابع در آنچه تعلق به ازمنه و امکنه و البسه و اطعمه و اشربه دارد و شمّه از هر یک از این مذکورات خمس در وصلى مبیّن شده است. و در نهایت اصل ثامن در احادیث متفرقه از هر نوعى و این اصل نیز منطوى بر پنج وصل است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات