دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

اسماعیلیه

اسماعیلیه
اسماعیلیه
درحال حاضر موجود نمی باشد
اسماعیلیه
اسماعیلیه
اسماعیلیه
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 99778
  • وزن: 0.30kg
0 ریال

اسماعیلیه

نویسنده: مهدی محقق
ناشر: اساطیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 90
اندازه کتاب: رقعی گالینگور - سال انتشار: 1382 - دوره چاپ: 1

کیفیت : عالی

 

مروری بر کتاب 

اسماعیلیه یکی از قدیمی­ترین فرقه ­های انشعابی شیعه است که منسوب به اسماعیل فرزند ارشد پیشوای ششم شیعیان ـ امام صادق (ع) ـ است. عمده تمرکز اسماعیلیان در کشور مصر بوده است، با وجود این، حضور مستمر و فعال اینان در ایران و قلعه ­های الموت از نکات برجسته تاریخ این گروه است.

این نوشتار در پی آن است تا سیری از ورود، حضور و انقراض اسماعیلیان در ایران را واکاوی کند . بر اساس مهم­ترین یافته ­های این تحقیق، نام اسماعیلیان با حسن صباح پیوندی عمیق دار د، ضمن آنکه جنگ­ و گریزهای ایشان با حکومت های وقت از مهم­ترین شاخصه ­های ایشان به شمار می­ آید.

با تکیه بر روایات رسیده از مورخین ، پیرامون شروع دعوت اسماعیلی ، چنین دانسته می شود که اسماعیلیان در قرن سوم در مناطق ایران وجود داشته اند. تاریخ شکل گیری اسماعیلیان در ایران و نحوه فعالیت آنها تا پیش از این تاریخ نیز به دلایل مختلفی ، در اختیار پژوهشگران نمی باشد. گزارش های پراکنده دیگری پیرامون اسماعیلیه ایران در قرن چهارم ، حاکی از حضور آنان در این سرزمین است، ولی با وجود این نقل های تاریخی، ‌هنوز هم ابهامات زیادی در این دوره موجود می باشد که احتیاج به بررسی و تحقیق وسیع دارد ...

مهدی محقق نویسنده ، ادیب ، فقیه ، مصحح و شارح کتب فلسفی، متولد بهمن ۱۳۰۸ خورشیدی، استاد دانشگاه تهران است. وی در شهر مشهد به دنیا آمد و دارای مدرک دکتری در رشته زبان و ادبیات فارسی و رشته الهیات از دانشگاه تهران است. محقق ؛ بنیان‌گذار دایرهالمعارف تشیع و عضو سابق هیئت امنای بنیاد دایرهالمعارف اسلامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.
برچسب ها: کتاب اسماعیلیه

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات