دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

اسطوره بازگشت جاودانه

اسطوره بازگشت جاودانه 

نویسنده: میرچا الیاده
مترجم: بهمن سرکاراتی
ناشر: طهوری
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 204
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1384 - دوره چاپ: 2

کیفیت : درحد نو _ نو

 

مروری بر کتاب 

هدف از نگارش این کتاب پژوهشی است درباره برخی از جنبه های هستی شناسی کهن و یا به عبارت دقیق تر درباره مفاهیم هستی و واقعیت. آنچنان که مفاهیم مذکور را می توان از طرز رفتار انسان در جوامع کهن استنباط کرد. جوامع کهن یا سنتی هم شامل جهانی است که معمولا از آن با صفت بدوی یاد می شود و هم فرهنگ و تمدن های باستانی آسیا، اروپا و آمریکا را در برمی گیرد.رویارویی با زمان سرنوشت ناگزیر آدمی است که از دیرباز تا امروز نه تنها به صورت یک مشکل فلسفی ، بلکه به عنوان یکی از بدیهی ترین واقعیت های حیات ، ذهن بسیاری از مردان روزگار را به خود مشغول کرده است .

اگر چه در گذشته نیز تامل درباره زمان همواره با اضطراب توام بوده و هراس از دهر همیشه وجود داشته است ، اما پیش از این هرگز انسان سایه زمان را بر روی سرنوشت خود این چنین سنگین احساس نکرده بوده است .در این عصر که بشر بی میانجیگری واسطه های دیرین در برابر دهر تنها ایستاده ، مواجهه بااین اهمال پیر ، با بیم و تشویش عمیق تری همراه است و شهامت و یارستن بیشتری می خواهد .

مولف در این کتاب به پنداشت‌های اساطیری پیشینیان درباره زمان و تاریخ اشاره نموده و از طریق نمادها, افسانه‌ها و آیین‌های باستانی و تفسیر آنها, این نتیجه را به دست می‌دهد که انسان مذهبی در جوامع باستانی به دو نوع زمان معتقد بوده است :یکی زمان عادی که به صورت استمراری برگشت‌ناپذیر همه چیز را به نابودی می‌کشد و دیگری زمان مقدس که برگشت‌ناپذیر نیست و با حرکت دوری خود در حال نو شدن و تکرار است .موضوعی که در این کتاب به وضوح مشاهده می‌شود شرح عصیان جوامع باستانی است علیه زمان نابودگر و دل تنگی و اشتیاقشان برای بازگشت به زمان ازلی .

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات