دسته بندی کتاب ها
سبد خرید شما

ادیان بزرگ جهان

ادیان بزرگ جهان

نویسنده: هاشم رضی
ناشر: فروهر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 661
اندازه کتاب: رقعی سلفون - سال انتشار: 1361 - دوره چاپ : 1

کمیاب  - کیفیت : در حد نو ؛ چند صفحه کتاب با مداد علامت گذاری شده


مروری بر کتاب

سرگذشت نخستین دوران پنج آیین بزرگ جهانی: آیین زرتشت، بودا، آیین یهود، مسیح و اسلام

این همه عکس می و رنگ مخالف که نمود
یک فروغ رخ ساقی است که در جام افتاد

...گرایش به دین همواره در نهاد انسان بوده است. هیچگاه جامعه بدون دین در تاریخ وجود نداشته و هرچند افراد بی دین در جوامع بوده اند، هرگز اینها یک لایه قلمداد نمی شده اند و همواره انگشت شمار و در استثنا بوده اند.نفوذ دین در همه جوامع و دوام آن تا به امروز، خود نشانه فطری بودن دین در نهاد انسان است. اگر در گذشته از انسان به عنوان «موجود مستوی القامه » و «موجود اندیشه ورز» و «موجود ابزارساز» و «موجود سیاست پرداز» سخن می گفتند، امروزه یعنی در عصر موشک و ماهواره و رایانه از انسان به عنوان «موجود دین ورز» هم سخن می گویند.

این درست است که دین، بویژه در چند سده اخیر، بارها سکندری خورد و نقش بر زمین شد، اما سرانجام، افتان و خیزان، قد راست کرد و اینک، استوار و سرافراز، ایستاده است. و طرفه آنکه همانها که پس از رنسانس از فلاخن علم به دین سنگ پرتاب کردند و آن را از دایره زندگی بیرون نمودند، اینک فرزندانشان دین را قدر می نهند و بر صدر می نشانند. تازه این از نتایج سحر است و گزافه نیست اگر بگوییم قرن آینده را اگر باشد دین رقم می زند. آری به گفته آندره مالرو «قرن بیست ویکم یا قرن دین است و یا نیست...

اثر فوق دربردارنده پنج بخش، درباره آیین زرتشت، بودا، یهود، مسیح و اسلام است. در بحث از آیین زرتشت به تولد و بعثت او، خاندان و مخالفانش، اصلاحات اجتماعی او، یگانه پرستی یا دوگانه پرستی دین زرتشت و محتوای کتاب اوستا پرداخته شده است. سپس از آیین بودا سخن رفته و به زندگی او، انقلاب فکری و ترک دیار و دوره ریاضتش، اصول بودایی، چگونگی تشکیلات و آداب در جامعه راهبان و گسترش آیین بودا و اختلافهای پیروان آن اشاره رفته است.

سومین بخش کتاب درباره آیین یهود است و در آن به وضع بنی اسرائیل در مصر، زندگی موسی، کتاب تورات، پیامبران بنی اسرائیل و فرقه های یهود پرداخته شده است.

در بخش چهارم از آیین مسیح سخن رفته و به مسائلی چون زندگی عیسی، انجیل، عیسی در انجیل، چگونگی مصلوب شدن او و مسیحیت پس از مسیح اشاره رفته است. و سرانجام در آخرین بخش به آیین اسلام پرداخته و از موضوعاتی چون زندگی پیامبر، قرآن، اصول دین، عبادات و نظام اجتماعی اسلام سخن گفته شده است.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات