كاربران محترم و فرهيخته آی كتاب با توجه به عدم برگزاری نمايشگاه بين المللي كتاب به دليل شيوع بيماری كوويد 19 و استقبال شما عزیزان كد 139902 با تخفيف شش درصد ( اضافي بر تخفيفات اعمال شده در سايت ) تا پايان تیرماه تقدیم می گردد. لطفا جهت استفاده ، کد فوق را در بخش مربوطه وارد و سپس کلید اعمال کوپن را کلیک نمایید .
فرمان موج ؛ فیلمنامه

فرمان موج

نویسنده: ابراهیم حاتمی کیا
ناشر: امیر کبیر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 100
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1367 - دوره چاپ: 1

کیفیت : درحد نو

 

مروری بر کتاب

دو فیلمنامه در یک مجموعه/ به همراه فیلمنامه دیده بان

ابراهیم سینمای ایران، سینما را با «هویت»شروع کرد، فیلم نه چندان قوی و مشهوری که در همان‌سالهای میانی دهه ۶۰ هم نتوانست زیاد روی زبان‌ها بیفتد، روایتی نسبتاً شعاری و گل درشت که تا حدی به سمبلیسم متوسل شده بود تا درباره جوانی سخن بگوید که از وسط میدان لاابالی گری‌اش ناخودآگاه در میان رزمندگان پیدا می‌شود و کمال همنشینی در او اثر می‌کند اما هویت هرچقدر پیام شیرینی داشت خیلی سریع فراموش شد تا دومین اثر حاتمی‌کیا یعنی «دیده بان» او را بر سر زبان‌ها بیندازد و با گذشت ۲۵سال از ساختش همچنان از ظریف‌ترین روایت‌های دفاع مقدسی سینمای ایران باشد و در موقعیتی مشابه این روزهای «چ» با اقبال مخاطبان روبرو شود و داوران کمترین اعتنایی به آن نکنند و همین امر سیدمرتضی آوینی را در همان روزها دست به قلم کرد تا در نقد جشنواره هفتم فیلم فجر بنویسد: «مقصود ما این نیست که جشنواره فیلم فجر می‌بایست جایزه خویش را از سر صدقه(!)به یک فیلم جنگی می‌داد. خیر. فیلمسازان حزب اللهی هم مثل بسیجی‌ها رضایت خدا را در نظر دارند و از این بازیچه‌ها مستغنی هستند؛اما وقتی همه این حقیقت را می‌دانند که حرکت سینمایی کشور در ‌سال‌های آینده بشدت متأثر از داوری‌های جشنواره فجر است، آیا نباید توقع داشت که این داوری‌ها همسو با صیرورت تاریخی انقلابی اسلامی باشد و مؤید این هویت فرهنگی عمیقی که امت مسلمانان ایران یافته‌اند؟»

دیده بان خوب دیده شد و به جرأت می‌توان گفت که اولین فیلم جریان ساز سینمای دفاع مقدس هم بود که خوب توانسته بود بجای مونولوگ‌گویی‌های آن زمان سینمای ارزشی در فرم و محتوا همبستر خوبی ایجاد کند تا روایتی بکر از دفاع مقدس را تحویل مخاطب دهد اما یک سال پس از دیده بان این بار حاتمی‌کیا با دستی پرتر و با«مهاجر»پای به جشنواره فیلم فجر گذاشت و همه را شگفت زده کرد و به تنهایی محبوب‌ترین جنگی ساز سینمای ایران شد و درست در روزهایی که «عروسی خوبان» مخملباف سروصدای زیادی به پا کرده بود؛ در آخرین روزهای دهه۶۰مردم شاهد«وصل نیکان»حاتمی‌کیا بودند که هم در اسم و هم در محتوا می‌خواست کنایه‌ای باشد به عروسی خوبان؛ اما بدون هیچ نیازی به تأمل کردن خیلی راحت می‌شد حکم به پسرفت حاتمی‌کیا کرد و دیگر از شور و حرارت دیده بان و مهاجر در وصل نیکان خبری نبود! هرچند دیده بان و مهاجر به مثابه دوقلوهای سینمای دفاع مقدس در اواخر دهه۶۰انتظارات را از سینمای دفاع مقدس بالا برده بودند و نوید کارگردانی از دل جنگ که زبان سینما را هم خوب می‌فهمد داده بودند.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

فرمان موج ؛ فیلمنامه

  • 80,000ریال

برچسب ها: ابراهیم حاتمی کیا, فیلمنامه, سینمای ایران, سینما, ادبیات دفاع مقدس, کتاب فرمان موج ؛ فیلمنامه