منو
سبد خرید

غایه الامکان فی درایه المکان یا رساله الامکنه و الازمنه

غایه الامکان فی درایه المکان یا رساله الامکنه و الازمنه
درحال حاضر موجود نمی باشد
غایه الامکان فی درایه المکان یا رساله الامکنه و الازمنه
  • موجودی: درحال حاضر موجود نمی باشد
  • مدل: 45691 - 30/2
  • وزن: 0.20kg
  • UPC: 15
0 ریال

غایه الامکان فی درایه المکان یا رساله الامکنه و الازمنه 

نویسنده: عین القضاه همدانی , رحیم فرمنش
ناشر: آفتاب
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 55
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1339 

کمیاب - کیفیت : در حد نو 

 

مروری بر کتاب 

غایه الامکان فی درایه المکان یا رساله الامکنه و الازمنه از عین القضاه همدانی در حدود سنه ۵۲۵ هجری قمری

وحدت وجود عبارت است از اینکه وجود مطلق و بود حقیقی، تنها خداست و جز خدا همه چیز نمود و هستی نماست، و واحد، همه اشیاست و هیچ یک از اشیاء نیست «بسیط الحقیقه کل الاشیاء و لیس بشی‏ء منها»جمیع موجودات، تراوشی است از مبدأ احدیت که به طریق تجلی و فیضان از او صادر گشته و بازگشت همه چیز به سوی اوست.به عبارت دیگر نسبت همه دنیا به خدا در حکم اشعه است نسبت به خورشید.

…اعلم احسن الله تعلیمک و تفهیمک که چون پادشاه عالم تعالی و تقدس به بنده خیری خواهد او را بخود آشنا گرداند و بقُرب خودش بینا کند تا پیوسته از قرب او اندیشد و همواره او را با خود و خود را با او بیند لاجرم حرمت و تعظیم صفت او گردد و او را هر دم راحت و انس می افزاید و دولتی از نو حاصل میشود و هر شقاوت و حرمان که بمرور در آن راه یافت از آن یافت که خود را بوهم خط و خیال فاسد از حضرت مقدّس او دور شمردند و به حجب غفلت از نواخت حضرت محجوب گشته و صفت قرب بوهم کژ ایشان باطل نشود لیکن ایشان از دولت قرب و فواید آن محروم ماندند و به سبب توهم بعد از آن حضرت هزاران بی ادبی و بوالعجبی از نهاد ایشان سر بر زد و مستوجب غذاب گشتند والعیاذ باالله.

بدان که معرفت این امکنه جز ببصیرت دل و مشاهدۀ سر و معاینۀ روح ممکن نشود و قرآن و اخبار و اجماع امّت مَحَک معارفست، پس ما را آنچه ببصایر و مشاهدات معلوم گشته بود بر محک قرآن و اخبار و اجماع امّت امتحان کردیم درست و راست آمد، شکر حق تعالی گزاردیم و بدل و جان قبول کردیم و همه را ظاهر بیان نمودیم بی تشبیه و تعطیل و بالله العصمه و التوفیق، آمدیم به بیان مکان بزبان طریقت چنانکه مستفادست از مشاهدۀ بصیرت. 
خداوندا این مخدرۀ غیبی را که هزاران سال است تا بحجاب عزّت محتجب است و بنقاب نور از دیدۀ اغیار مستور، بر دست مشاطۀ هدایت و توفیق بر طالبان آخرالزمان جلوه کن و تشنگان آخرالزمان را که در بیداری حیرت سرگردانند بر دست ساقی لطف شربتی شافی فرست…

…اعتقاد اهل سنت و جماعت آنست که الله مریدست بارادتی قدیم ازلی متعلّق به ارادت نامتناهی، و ارادت قدیم جز موجبۀ نتواند بود و موجبه آن باشد که حصول همۀ مرادات بدو مقرون بود بی درنگ، و معلوم است کع هیچ چیز از مرادات ازلی نیست، ارادت نیز باید که از ازلی نبود چه تعلق ارادت به چیزی حدوث ان اقتضا کند زیرا که تعلق مرادات حادث با ارادت قدیم محال باشد، چس مراداتی که تا ابد الآباد در وجود خواهد آمد متغلق ارادت موجبۀ که در ازال ازال بود چون تواند بود؟

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

کتاب مورد نظر در حال حاضر موجود نیست . اطلاعات خود را وارد فرم زیر نمایید تا زمانی که کتاب موجود شد به شما اطلاع داده شود

نام
ایمیل
موبایل
توضیحات