کتاب شهر در بستر تاریخ ؛ مدنیت و جامعه مدنی در بستر تاریخ فروشگاه اینترنتی آی کتاب :  iketab کتاب علوم انسانی انتشارات رسا

شهر در بستر تاریخ

نویسنده: لوئیز ممفورد
مترجم: احمد عظیمی بلوریان
ناشر: رسا
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 893
اندازه کتاب: وزیری گالینگور روکشدار  - سال انتشار: 1394 - دوره چاپ: 1


مروری بر کتاب

گفتاری در پیدایش , شکل گیری و توسعه جامعه مدنی 

لوییس مامفورد، متولد فلاشینگِ لانگ ایلند(1895-1990) را برخی اخرین روشنفکر بزرگ و شهیر امریکا می خوانند، او اولین کتابش را در سال 1922 به چاپ رساند و نهایتا با چاپ نزدیک به 25 جلد کتاب بی نهایت تاثیر گذار و چاپ بیش از 1000 مقاله، از خود میراثی ستبر بر سپهر فلسفه اجتماعی امریکاـ تاریخ ادبیات و فرهنگ، تاریخ تکنولوژی، تاریخ شهر و برنامه ریزی شهری ـ حک نمود.

مامفورد تجربه ی زیستِ شهر را همچون جزیی حیاتی و لاینفک در فرایند دگردیسی و دگرگونی فرهنگ و شخصیت انسانی می بیند. او عمیقا بر این باور است که طراحی کالبدی شهرها و کارکردهای اقتصادی شان در قیاس با رابطه شهرها با محیط طبیعی و ارزش های معنوی جامعه انسانی از اهمیت کمتری برخوردارند، او تمام این شاکله های فکری را در تمام شئون حرفه ای اش پی گیری نمود؛ از مقاله های انتقادی دهه بیستش در نیویرکر تا همکاری اش با انجمن برنامه ریزی منطقه ای امریکا، از مبارزه اش علیه ساخت بزرگراهی در میدان واشنگتن در گرین ویچ ویلیج نیویرک در دهه 50 تا تلاش مدامش برای بسط ایده باغ شهر اِبـِـنزِر هاوارد.

مامفورد، به عنوان یک تمدن شناس از خود تصویری چند لایه تدوین کرده است، او با بدبینی عمیقی نسبت به تبعات صنعتی شدن واکنش نشان می دهد و پیش بینی می کند "چرخه تسلط ماشین به پایان کارش نزدیک شود"، او همچنین با منطق حاکم بر وضعیت های متروپلیتنی نیز کنار نمی اید و در کتاب فرهنگ شهرها[3] (1938)یش متروپلیس را به سبب تقطیع رابطه ی بی واسطه مردم با مفاهیم به ذات زندگی تقبیح می کند، او که بر قرار مطالعات زیست شناسانه اش تماما تکرار می کرد "زمانی که یک ارگانیسم بمیرد، مغز و تمام انباشت هایش نیزخواهد مرد "، معماری فرانک لوید رایت را به سبب "تدقیق طراحی ارگانیک و ساخت متناسب با ریتم حاکم بر زندگی مدرن" می ستاید، در مواجه با اجتماعات انسانی خواستار عبور از تمرکز صرف بر فرم های معمارانه ای می شود که تنها به تجمیع انسان ها ـ فارغ از مناسباتشان با یکدیگر، ذات نهادی که فرد را با خود درگیر کرده است و دیگر عناصر سازنده بافت ـ می اندیشند، فرم های معمارانه ای که سازه گان فردی هر شخص را معلولِ خُردِ کلیت های شهری و از این رو متغیر قابل حذف می خوانند.

مامفورد در مقاله شهر چیست (1937) که به نوعی موجز ترین سطح برخوردش با طراحی شهری را تشریح می کند، با تکرار روی کردش به تمدن شهری در قامت ماهیتی که درکش از گفت و گوی دراماتیک را از دست داده، بارزه های بنیادین نگاهش به برنامه ریزی شهری و پتانسیل های فردی و اجتماعی شهر را با غنایی شاعرانه بیان می کند:

" مفاهیم فیزیکی و اساسی تبیین کننده وجود یک شهر؛ مرزی تعریف شده، سرپناهی پایا و تمهیدات و زیرساخت هایی مانا برای رد و بدل کردن، ذخیره سازی و دور هم جمع شدن اند، مفاهیم پایه ای اجتماعی حدوث شهر در تفکیک اجتماعی نیروی کاریست که نه فقط حیات اقتصادی شهر که فرایند فرهنگی شهر را نیز دامن می زند، پس شهر در معنای جامع و مانعش، شبکه و بافتی است جغرافیایی، سازمانی است اقتصادی که فرایندی صنعتی بر ان جاریست، تئاتری است از کنش اجتماعی که در قامت سمبلی زیبایی شناسانه از وحدتی جمعی نیز ظاهر می شود. شهرْ مروج هنر است و خودش نیز به ذات امری هنری است، شهر افریننده تئاتر است و خود ماهیتی تئاتری دارد و در شهر ـ شهرْتئار ـ است، که کنش های هدفمند انسانی در هم می امیزند و به واسطه کشاکش یا همْ آیندی افراد، رویدادهای شهری، هم چون انباشت های پرمغزتری از تجربیات انسانی تجمیع می شوند.         

شهر با پیکره بندی و تناوری معمارانه اش همچون تئاتری می ماند که در ان زندگی و درام شهری شکوفا می گردد، این درام شهری، به تداوم، ان پیچیدگی معمارانه را باز می افریند و در عین حال و به موازات درکی جمعی از گذشته را تدوین می کند و خاطراتی را در میان ساکنان رسوب می دهد که ارام ارام به جز لاینفکی از فضاهای شهری بدل می شوند، شهر با عظمت و شاعرانگی معمارانه اش اشارات بازی گران و عملِ بازی را مشدد و موکد می سازد"

برامده از انچه پیش امد بیراه نیست اگر بگوییم تاثیر ایده های لوییس مامفورد بر نظریه های شهری معاصران و متعاقبانش بی نهایت واضح است، ایده ی "درام شهری" او نحله ی عظیمی از تحلیل گران فرهنگ شهری را متاثر ساخت؛ "باله خیابان" جین جیکبز، تعریف ویلیام وایت از میدان های شهری هم چون سکوهای نمایش، تشویق الن جیکبز و دنالد اَپِـل یارد بر تشدید "فانتزی و دوستِ تازهِ یابی" در فضاهای شهری، ان جا که می نویسند"همیشه یک جایی برای یافتن دوستانی که تا پیش از نمی شناختی وجود دارد، یک سالن نمایش، سکویی که شهروندان بتوانند خودشان را به نمایش دیگران بگذارند و دیگران را نیز ببینند"، از این جمله تاثیراتند.

ممفورد ؛ مباحث كتاب را با تشریح سیر تكوین و تطور جامعه انسانی از حالت نطفه‌ای، آغاز می‌كند، سپس موضوع شكل‌گیری جوامع شهری در این منطقه را پی‌می‌گیرد .وی به همین منظور، ابتدا وضعیت تمدن از بین‌النهرین و مصر و یونان را بررسی می‌كند ;آن‌گاه احداث جوامع كوخ‌نشین و كلنی‌های مربوط به آسیای صغیر، اروپا و سرزمین روم غربی را شرح می‌دهد .نویسنده جامعه مدنی را از دو بعد، "ظرف و مظروف "بررسی می‌كند .بحث‌های پایانی كتاب یكپارچه به ظرف یا پوسته تمدن اختصاص دارد .

فهرست

پناهگاه
شكل‌گیری شهر
شكل‌ها و الگوهای نیابی
ماهیت شهر كهن
شهروند در برابر شهر آرمانی
استبداد و مدنیت هلنیستی
از بزرگ شهر تا شهر مردگان
صومعه و جامعه
گسیختگی سده‌های میانه
درباره خودنمایی و پایتخت
گسترش بازرگانی و ازهم پاشیدگی شهری
حومه شهر و ورای آن
افسانه كلان شهر
نگاه به گذشته و دورنمای آینده
كتاب شناسی
فهرست اعلام

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

شهر در بستر تاریخ ؛ مدنیت و جامعه مدنی در بستر تاریخ

  • ناشر: رسا
  • کد کتاب: 92560 - 116/5
  • موجودی: در انبار
  • 850,000ریال
  • 690,000ریال

برچسب ها: لوئیز ممفورد, احمد عظیمی بلوریان, جامعه شناسی, تاریخ اجتماعی, تاریخ تمدن, شهر نشینی, کتاب شهر در بستر تاریخ ؛ مدنیت و جامعه مدنی در بستر تاریخ