منو
سبد خرید

زیبایی شناسی مدرن ژاپنی

زیبایی شناسی مدرن ژاپنی
-10 %
زیبایی شناسی مدرن ژاپنی
  • موجودی: موجود
  • مدل: 101095 - 209/1
  • وزن: 0.60kg
405,000 ریال
450,000 ریال

زیبایی شناسی مدرن ژاپنی

نویسنده: مایکل مارا
مترجم: هاشم رجب زاده
ناشر: فرهنگستان هنر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 456
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1388 - دوره چاپ : 1

 

مروری بر کتاب

زیبایی‌شناسی علم تازه‌ای است و از فلسفه سرچشمه می‌گیرد. کتاب حاضر به معرفی و بررسی مقولة زیبایی‌شناسی مدرن در ژاپن اختصاص دارد. زیبایی‌شناسی مدرن را در ژاپن نیشی‌آمانه (1897-1829 م) پایه‌گذاری کرد و چندی بعد به عنوان یکی از رشته‌های دانشگاهی جدید در دانشگاه سلطنتی توکیو تدریس شد و ژاپنی‌ها مقولة زیبایی‌شناسی را در ادب، هنر، اندیشه و دیگر پایه‌های تمدنی این سرزمین پی گرفتند.

مايكل مارا در بخشی از مقدمه می‌نويسد: «زیبایی‌شناسان مقولات زیبایی‌شناسی را برای کاستن از آشفتگی‌هایی در کار آوردند که به جزئیت بر حسب امر کلیت راه می‌دهد. مساله جدل‌الطرفینی و احکام ذوقی در کانون مباحث زیبایی‌شناسی باقی ماند، و فنونی بنیادی در روش‌های زیبایی‌شناختی بار آورد و از آن میان تحلیل و تبدیل «تفاوت» تاریخی به نوعی ویژگی مطلق، تاریخ را در برهه‌های خاص مطلوب و نمادین مطرح ساختند تا مگر تنوع جزئیت را با زبان عام‌فهم عینیت بیان کنند»

نخستین بخش این کتاب با عنوان «موضوع زیبایی‌شناسی» در قالب پنج عنوان «بهره یکم: نیشی آمانه و معرفی زیبایی‌شناسی در ژاپن»، «بهره دوم: تسوبواوچی شوءیوء و صدای مقاومت»، «بهره سوم: اوکاکورا کاکوزوء و ابطال مکتب هگلی»، «بهره چهارم: اوءنیشی هاجیمه و ایده‌آلیسم، مسیحیت و شعر» و «بهره پنجم: تاکایاما چوگیوء و زیبایی‌شناسی ملت»، بر واکنش زیبایی‌شناسان ژاپنی در برابر واژگان غربی که به زبان ژاپني وارد شده پرداخته است.

به باور نویسنده این کتاب، زیبایی‌شناسان ژاپنی ناگزیر بوده‌اند کلمه‌های تازه برای مفاهیمی مانند «زیبایی شناسی»، «ذهنیت»، «عینیت»، «حساسیت» و «تصور» وضع کنند تا مفاهیم بیگانه را برای دستاوردهای هنری محلی به‌کار نبندند.

فصل دوم کتاب با عنوان «مقوله‌های زیبایی‌شناختی» در قالب دو بخش با نام‌های «بهره ششم: اوءنیشی یوشینوری و مقوله زیبایی‌شناختی» و «بهره هفتم: ایجاد مقوله‌های زیبایی‌شناختی» به مساله دشوار کاستن از جزئیت در پی جویی ساختار واحد «کلیت‌ها»، «آواره» و «یوجوء» می‌پردازد.

«آواره» و «یوجوء» که کانون همه مباحث در هنرهای ادبی ژاپن است، در اصل از واژگان شعری ژاپن پیشامدرن است و در دوره مدرن که این واژگان را به ترتیب برای رساندن «روح» در دوره‌های تاریخی هیان و کاماکورا به کار بردند، بار زیبایی‌شناسی یافت.

بخش سوم کتاب با عنوان «بیان شعری» و در قالب دو بهره، «بهره هشتم: فضای شعر: مکتب کیوتو و نیشی‌تانی‌کیجی» و «بهره نهم: ایما میچی تومونوبو و «کالونولوژی» او» حاوی نمونه‌هایی از سخن دو فیلسوف برجسته ژاپنی در موضوع بیان محلی شعر و دشواری اظهار از راه واژگان فلسفی زبان اندیشه متافیزیکی غربی است.

بخش چهارم کتاب با عنوان «پست‌مدرنیسم و زیبایی‌شناسی» است که در قالب دو بهره «بهره دهم: بازی آینه‌ها و ساکابه مه‌گومی» و « بهره یازدهم: پیچیدگی زیبایی‌شناسی و کاراتانی کوءجین» نیز به ذکر دیدگاه‌های این دو فلسفه‌دان و منتقد ادبی در مورد زیبایی‌شناسی و پست‌مدرنیسم می‌پردازد.

فهرست

موضوع زیبایی‌شناسی
مقوله‌های زیبایی‌شناختی
بیان شعری
پست‌مدرنیسم و زیبایی‌شناسی

نیشی‌آمانه و معرفی زیبایی‌شناسی در ژاپن
نظریة زیبایی‌شناسی
تسوبواوچی شوء یوء و صدای مقاومت
زیبایی‌ چیست؟
اوکاکورا کاکوزوء و ابطال مکتب هگلی
درس گفتار اوکاکورا کاکوزوء در انجمن دوستداران نقاشی
تاکایاما چوگیوء و زیبایی‌شناسی ملت
ملاحظاتی در لذت زیبایی‌شناسی

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.