کتاب دین و باور دینی در اندیشه ویتگنشتاین  فروشگاه اینترنتی آی کتاب :  iketab کتاب جامعه شناسی ، تاریخ اجتماعی انتشارات نگاه معاصر

دین و باور دینی

نویسنده: عطیه زندیه
ناشر: نگاه معاصر
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 504
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 1

 

مروری بر کتاب 

ویتگنشتاین، بنابر رأی مشهور، صاحب دو مکتب عمده ی فلسفی است که هر یک تحولی عظیم در جهان فلسفه پدید آورده است؛ مکتب نخست بیشتر در کتاب مشهور رساله منطقی- فلسفی پدیدار شده و مکتب دوم در کتاب پارادایم گونه پژوهش های فلسفی . فهم کلام جدید بدون فهم اندیشه های متأخر ویتگنشتاین میسر نیست.
آنچه که در نگاه نخست جلب نظر می کند این است که ویتگنشتاین فیلسوف بود نه عالم الهیات یا حتا فیلسوف دین. آنچه که از زندگی و اندیشه های او بر می آید این است که اگرچه وی گرایش های دینی داشته است ولی به هیچ روی مردی دینی به معنای متعارف کلمه نبوده است. ویتگنشتاین خود یک زمان اظهار کرده است «من مردی دینی نیستم ولی نمی توانم خودداری کنم که هر مسأله ای را از چشم اندازی دینی نگاه نکنم»

حجم نوشته های ویتگنشتاین که در آن اشاره ای صریح به الهیات یافت می شود در مقایسه با دیگر نوشته های منطقی، ریاضی و فلسفی او بسیار ناچیزند. ولی همین حجم کم سخت تأثیرگذار است، به گونه ای که فهم کلام جدید بدون فهم اندیشه های اساسی ویتگنشتاین امکان پذیر نیست. 
ویتگنشتاین هیچگاه خود را پیرو هیچ دینی معرفی نکرده است. ازاین رو، به دشواری می توان تشخیص داد که آیا اصلاً او باور دینی ای داشته است یا نه. اگر دینداری را به معنای پایبندی به احکام و شرایع دین خاصی بینگاریم، ویتگنشتاین به هیچ وجه دیندار نیست. ولی اگر دینداری را به معنای باور به اصل های اساسی دین به شمار آوریم به یک معنای خاص  باورهای دینی را می پذیرد. ویتگنشتاین درمورد پیروان آیین کاتولیک رومی می گوید: «به هیچ وجه نمی توانم خود را به آستانه باور به همه چیزهایی که آنان باور دارند بکشانم.»

مسأله ای که دراینجا مطرح می شود این است که هنگامی که ویتگنشتاین می گوید نمی تواند به همه آنچه پیروان آیین کاتولیک باور دارند باور بیاورد مقصودش این است که آن باورها کژی و کاستی دارند یا آنکه او این کژی و کاستی را در خود می یابد که نمی تواند به آنها باور بیاورد. پاره ای عقیده دارند که شق دوم منظور نظر ویتگنشتاین بوده است، ولی اظهار حکم قطعی در این مورد نمی بایست کرد زیرا هیچ گواهی وجود ندارد که بر پایه آن بتوان ادعا کرد ویتگنشتاین از فقدان باور دینی خود ناخرسند بوده است.  

سخن گفتن درباره دیدگاه شخصی ویتگنشتاین درباره مسیحیت بسیار دشوار است ولی آنچه مسلم به نظر می آید این است که  دیدگاه او در نوسان بوده است، چنانکه راسل گزارش می کند، دیدگاه خصمانه  ویتگنشتاین درباره مسیحیت با مشاهده کتاب تالستوی درباب اناجیل به دیدگاهی بسیار متفاوت تبدیل شده است. راسل درباره شباهت اندیشه  ویتگنشتاین به تالستوی چنین می گوید: « دو مرد بزرگ در تاریخ هستند که ویتگنشتاین قدری به آنها شباهت دارد. یکی پاسکال  بود و دیگری تالستوی . پیروان ویتگنشتاین بی آنکه (تا آنجا که من می توانم دریابم) رنجهای ذهنی ای را تجربه کنند که ویتگنشتاین و پاسکال1 و تالستوی2 را برغم خیانت به عظمت خود معذور می دارد، آثاری پدید آورده اند که به من می گویند ارزشمند است… 

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

دین و باور دینی در اندیشه ویتگنشتاین

  • 430,000ریال

برچسب ها: لودویگ ویتگنشتاین, عطیه زندیه, فلسفه دین, فلسفه اجتماعی, جامعه شناسی دین, جامعه شناسی فلسفی, کتاب دین و باور دینی در اندیشه ویتگنشتاین