کتاب دو رساله عرفانی در عشق فروشگاه اینترنتی آی کتاب :  iketab کتاب فلسفه و عرفان انتشارات منوچهری

دو رساله عرفانی در عشق

نویسنده: احمد غزالی - سیف الدین باخرزی
باهتمام ایرج افشار
ناشر: منوچهری
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 122
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1377 - دوره چاپ : 2

 

مروری بر کتاب

یکی از مواضع اساسی و مهم عرفانی بحث در باب عشق است که هم در نوشته های منثور و هم در سروده های منظوم آثار آن متعدداَ از قرون پنجم ببعد در ادبیات زبان فارسی دیده میشود. کدام شاعر بوده است که شعرش را به چاشنی عشق در نیامیخته باشد و کدام عارف نویسنده است که در تالیف خویش به عشق نپرداخته باشد.

در حالی که بسیارند کسانی از این گروه که رساله های منفرد درین مبحث تصنیف کرده اند همچون احمد غزالی، سیف الدین باخرزی فخر الدین عراقی ، عزیز نسفی ، شاه نعمه الله ولی ، عبدالرحمن جامی و دیگران .رساله ها و نوشته ها و سروده های عارفان و متصوفان مخصوصا از آن کسانی که در قرون قبل از هشتم و نهم می زیسته اند از لحاظ ادبیات فارسی اهمیتی خاص دارد از این حیث است که جذابیت موضوع موجب لطافت و خوش زبانی نوشته و امتزاج آن به اشعار شیوا و پر کشش شده است.

احمد غزالی‌، رساله‌ سوانح را در بیان زیبایی‌ آفرینش‌ یعنی «عشق» به‌ صورتی‌ زیبا شناسانه مدون ساخته و تصنیف نموده‌ است‌. درواقع می‌توان گفت که سوانح اولین رساله‌ای است که درباره عشق‌ به‌ زبان پارسی نگارش و تدوین یافته است‌.خواجه احمد در رساله‌ سوانح‌، موضوع عشق را الحق به‌ زیباترین‌ وجهی به رشته تحریر و نگارش درآورده و با چنان استادی و پختگی قلم‌زده که‌ هیچ‌ کتابی در موضوع عشق به‌ پایه‌ آن‌ نرسیده است.

سوانح‌، یکی‌ از مهم‌ترین کتاب‌هایی است‌ که‌ ازنظر زیباشناختی و روانشناسی عشق حائز اهمیت فراوان است.احمد غزالی در ادراک معشوق از حسن خویش‌، معتقد به لزوم وجود عاشق است. او می‌گوید دیده حسن از ادراک جمال خویش بردوخته است؛ او کمال خویش را در نتواند یافت، الا در آینه عشق عاشق که چون آینه‌ای در برابر معشوق، حسنش را به او منعکس می‌کند تا آن را بنگرد و این‌چنین، عاشق به ادراک معشوق نزدیک‌تر از اوست؛ چراکه معشوق به‌واسطه او جمال خویش را مشاهده می‌کند‌. ‌این‌گونه‌ است که وجود عاشق برای قوت خوردن معشوق از جمال خویش بایسته است.

لازم به یادآوری است که عاشق و معشوق هردو از اشتقاقات عشق و دو اعتبار از اویند؛ بنابراین بیان این مطلب‌، استغنا و بی‌نیازی عشق و وحدانیت آن را با مشکل مواجه نمی‌سازد؛ این‌چنین از اصل عشق که قدیم است نقطه «ب» یحبهم صفت حق‌ در زمین یحبونه افکنده شد؛ بلکه آن نقطه درهم افکنده شد تا یحبونه برآمد‌؛ چون از این تخم عبهر عشق برآمد، تخم همرنگ ثمره بود و ثمره همرنگ تخم. به این معنا که هردو عشق یک صفت داشت و آن صفت عشق حق‌تعالی بود‌، به عشق‌بازی با خویشتن مشغول....

ایرج افشار در کتاب پیش رو علاوه بر تصحیح سوانح غزالی براساس نسخه مورخ 688 قمری، تصحیح رساله در عشق سیف‌ الدین باخرزی از روی نسخه 667 قمری را گرد آورده است. سیف الدین باخرزی (586-659 قمری) مشهور به شیخ العالم و صوفی، عارف و شاعر معروف قرن هفتم هجری بود. ضمیمه کتاب با عنوان اوراد الاحباب، تالیف یحیی باخرزی نیز در احوال شیخ سیف ‌الدین باخرزی است. 

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

دو رساله عرفانی در عشق

  • ناشر: منوچهری
  • کد کتاب: 97124 - 201/1
  • موجودی: در انبار
  • 250,000ریال

برچسب ها: احمد غزالی, سیف الدین باخرزی, ایرج افشار, عرفان اسلامی, صوفیگری, تصوف, کتاب دو رساله عرفانی در عشق