کتاب جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن فروشگاه اینترنتی آی کتاب :  iketab کتاب جامعه شناسی ، تاریخ اجتماعی انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی

جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن

نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی
ناشر: سازمان تبلیغات اسلامی
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 458
اندازه کتاب: وزیری - سال انتشار: 1372 - دوره چاپ:

کیفیت : در حد نو

 

مروری بر کتاب

کتاب مشتمل بر دوازده بخش است که سه بخش اول آن به مباحث فلسفه علوم اجتماعی، نظیر بحث از مفهوم جامعه، اصالت فرد یا جامعه، و قانونمندی جامعه اختصاص یافته است. مباحث بعدی به ترتیب در زمینه تأثیر جامعه بر فرد، تأثیر فرد بر جامعه، نقش تفاوت ها در زندگی اجتماعی، نهادهای جامعه، دگرگونی های اجتماعی، تعادل و بحران و انقلاب، رهبری، جامعه آرمانی، و سنت های الهی در تدبیر جوامع است.

در مبحث مفهوم جامعه، مفهوم «علوم اجتماعی» و تفاوت آن با «جامعه شناسی» بررسی شده است. آن گاه «جامعه» به معنای گروهی از مردم دانسته شده، که معمولاً در ادبیات عرب، الفاظی مانند «مجتمع» و «مدینه» را معادل آن قرار می دهند; اما این الفاظ در قرآن به کار نرفته است و از این روی باید برای یافتن معادل قرآنی کلمه «جامعه» به واژه هایی مانند «قوم»، «امّت» و «ناس» مراجعه کرد.

در مبحث اصالت فرد یا جامعه، اصالت فلسفی جامعه نفی می گردد; هرچند اصالت روان شناختی آن پذیرفته شده است. به لحاظ فلسفی، فرد اصالت دارد. در مبحث قانونمندی جامعه، این پرسش مطرح شده که اگر جامعه اصالت فلسفی ندارد، در حقیقت وجود نخواهد داشت، و نفی وجود مساوی است با نفی وحدت و شخصیت از جامعه. در این صورت این سؤال پیش می آید که چگونه چنین چیزی که وجود ندارد می تواند قانونمند باشد؟

در پاسخ با بررسی معانی متعدد هریک از اصطلاحات «قانون» و «تصادف»، این نتیجه به دست آمده است که میان قانونمندی جامعه و اصالت فلسفی آن ملازمه ای نیست. همچنین در این بحث به موضوع قانونمندی تاریخ پرداخته شده و این نتیجه به دست آمده است که حرکت تاریخ نه با اختیار منافات دارد و نه ضرورتاً استکمالی است، و اساساً این حرکت از طریق علم یا هر طریق استدلالی دیگری کشف شدنی و قابل پیش بینی نیست. قانونمندی جامعه یا تاریخ جز این نیست که پدیده های اجتماعی و حوادث تاریخی بی علت و تصادفی نیستند، بلکه معلول عللی می باشند که از طریق آنها تبیین و تفسیر می شوند و همواره اراده و اختیار خود انسان یکی از اجزای علت تامه در حوادث انسانی است.

در مبحث تأثیر جامعه بر فرد، این تأثیر پذیرفته می شود; اما نه به مثابه تنها عامل شخصیت ساز انسان.در مبحث تأثیر فرد بر جامعه، تصویر میانه ای ترسیم شده که در حد فاصل دو نظریه مشهور که یکی در جانب افراط است و دیگری در جانب تفریط، قرار دارد. در مبحث تفاوت ها و تأثیر آنها در زندگی اجتماعی، انواع تفاوت ها توضیح داده شده است. این تفاوت ها عبارتند از: تفاوت های جبری و طبیعی، تفاوت ها در وضع و وظیفه و پایگاه اجتماعی، و تفاوت های فرهنگی و اختیاری.

سپس موضع اسلام درباره میزان تأثیر هریک از این تفاوت ها بر زندگی اجتماعی انسان تبیین شده است. در زمینه تفاوت های جبری و طبیعی باید پذیرفت که این تفاوت ها وجود دارد و باید باشد. اما تفاوت های ناظر به وضع و وظیفه و پایگاه اجتماعی، کاهش پذیرند ـ برخلاف دیدگاه مارکس که این تفاوت ها را نیز جبری می داند و جامعه بدون طبقه را به منزله جامعه آرمانی مطرح می سازد. موضع اسلام درباره تفاوت های فرهنگی و اختیاری نیز آن است که این تفاوت ها قابل رفع اند.
 

فهرست

اصالت فرد یا جامعه
قانون مندی جامعه
تاثیر جامعه در فرد
تاثیر فرد در جامعه
نهادهای اجتماعی
و...

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن

  • 65,000ریال

برچسب ها: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی, فلسفه اسلامی, جامعه شناسی اسلامی, حقوق اجتماعی, حقوق اسلامی, اسلام, قرآن, کتاب جامعه و تاریخ از دیدگاه قرآن