کتاب اندیشه های برگسون؛ جلد اول فروشگاه اینترنتی آی کتاب :  iketab کتاب فلسفه و عرفان انتشارات صفی علیشاه

اندیشه های برگسون

نویسنده: حسین کسمائی
ناشر: صفی علیشاه
زبان کتاب: فارسی
تعداد صفحه: 96
اندازه کتاب: رقعی - سال انتشار: 1330 - دوره چاپ: 1

کمیاب - کیفیت : عالی ؛ کتاب فاقد جلد می باشد.

 

مروری بر کتاب 

جلد اول

یکی از اصلی ترین شالوده های فلسفه برگسون، نظریات او در باب زمان است.فلسفه برگسون اثری عمیق بر شکاف اذهان گذاشته است و ما را قادر ساخته تا به گونه ای ژرف تر به نهاد زمان بیندیشیم.

بدون تردید مسیری که به وسیله آن به درک زمان می رسیم، شکل دهنده هسته ادراکی است که مابقی ادراک ما را شامل می شود. دیدگاه برگسون نسبت به زمان برخلاف سنت غالب قرن بیستم است.

او از زاویه ای کاملاً متفاوت به این مسئله نگریسته است و از آنجا که به نظر او چیزی در فلسفه وجود ندارد که نتوان آن را با زبان روزمره بیان کرد، پس با بیانی نه چندان دشوار به طرح، بسط و توضیح این مفهوم در بستر فلسفه پرداخته است.

اندیشه های برگسون متأثر از آرا و نظرات زنون ایلیایی، افلاطون، ارسطو، افلوطین، عرفای شرقی و مسیحی، دکارت، لایب نیتس، بارکلی، هیوم، کانت، اسپنسر، داروین و انیشتین است.

هانری برگسون در ۱۸ اکتبرسال ۱۸۵۹متولد و در ۱۹۴۱در زادگاهش پاریس چشم از جهان فرو بست. در سال۱۸۹۱با لوئیز نیوبورگر که بسیار تحت تأثیر تئوری های زمان و حافظه برگسون قرار گرفته بود، ازدواج کرد.

زندگی او با یافته جدیدش که منجر به ایجاد شور و شعف شدیدی در اوایل دوران رسمی تدریس اش نیز شد، تحول یافت. به طوری که سال ها بعد در نامه ای به ویلیام جیمز -فیلسوف نامدار امریکایی و دوست صمیمی اش - چنین گفته بود که تا آن روز صرفاً با تئوری های مکانیکی انس داشته است. هسته مرکزی انتقادش به نظریه مکانیکی، نحوه برداشتش از مفهوم زمان بود.

«تحلیلم از مقوله زمان آن هنگام که وارد علوم فیزیک و مکانیک شدم تمامی باورهای تا بدان روز مرا متحول کرد. با تعجب فراوان دریافتم که زمان حقیقی با تعریف علمی اش بسیار تفاوت دارد که همین امر باعث تغییر کلی در نظراتم شد.»

وی نه تنها هرگاه که مناسب بود، به شواهد مفصل علمی متوسل می شد، بلکه برای رسیدن به مواضع اصلی فلسفه اش، نه آن طور که عموماً تصور می شد از داده های شهودی بهره می جست، بلکه با تأمل در تلقی علم و ریاضیات از مسئله زمان آغاز کرد.

از نظر برگسون، فلسفه همان دریافت شهودی زمان است که تا عصر برگسون کمّی بود. برگسون می گوید: این زمانی که ما به موجودات نسبت می دهیم، زمان کمّی است و همین زمان کمّی بستری است که هر چیز و هر کسی در قسمتی از آن وجود دارد.

به این ترتیب ما زمان را یک امر ممتد فرض کرده ایم و اگر زمان را این گونه فرض کنیم، از زمان غافل شده ایم. در واقع «شهود استمرار» محور اصلی فلسفه برگسون است. به تعبیری در اینجا شهود، روش فلسفه است؛ همان طور که عقل روش علم و ریاضیات است.

به یقین پایدار ترین تأثیر برگسون در تمایزی است که وی بین زمان تقسیم ناپذیر، از نظر کیفی ناهمگن و شناخته شده در تجربیات روزمره (استمرار) و زمان تقسیم پذیر، از نظر کیفی همگن و مورد مطالعه علم - که آن را چیزی شبیه مکان تلقی می کند- قائل است؛ هر چند از سال ۱۸۹۶ به بعد که «ماده و حافظه» را نوشت، هر دو را متعلق به خود جهان می داند.

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

اندیشه های برگسون؛ جلد اول

  • 100,000ریال

برچسب ها: هانری برگسون, حسین کسمائی, فلسفه غرب, فلسفه اجتماعی, فلسفه علمی, کتاب های نایاب, کتاب اندیشه های برگسون