کتاب آزادی از آن ماست  فروشگاه اینترنتی آی کتاب :  iketab کتاب داستان کوتاه - نمایشنامه انتشارات نشر نی

آزادی از آن ماست 

نويسنده: رنه کلر
مترجم: مرجان بیدرنگ
ناشر: نشر ني
زبان كتاب: فارسي
تعداد صفحه: 150
اندازه كتاب: رقعی - سال انتشار: 1382 - دوره چاپ: 1 


مروری بر کتاب

100 سال سینما - 100 فیلمنامه

 

قصد ما دراين مجموعه، در كنار اهداف آموزشي ، تلاش براي انتشار متن هايي با اصالت و ظرافت ادبي ست؛ آثاري كه بتوانند هويتي مستقل از فيلم ها داشته باشند و اميدواريم لذت خواندن يك متن ادبي را به خوانندگان شان بچشانند. در هر مجلد همراه با فيلمنامه، زندگي نامه نويسندگان و كارگردان فيلم و چند نقد نيز قرار دارد تا مجموعه اي خواندني و خودكفا فراهم شود.

برای کسانی که فیلمی از رنه کلر ندیده‌اند، شاید تجسم فضای فیلم‌های او کمی دشوار باشد. او کار فیلمسازی را در دهه‌ی ۱۹۲۰ آغاز کرد؛ دهه‌ای که در آن سینمای صامت به اوج رسید، و سینماگران آوانگارد فرانسوی کوشیدند تجربه‌های مدرنیستیِ ادبیات و هنرهای تجسمی را در سینما تکرار کنند. کلر حتی در دوران ناطق نیز (برخلاف موج فراگیری تئاترهای فیلم‌شده)، به‌شدت به قاعده‌ی تصویری‌بودنِ سینمای صامت پایبند ماند، و درعین حال در فیلم‌هایی چون زیر بام‌های پاریس و آزادی از آنِ ماست برای «آواز» نقشی اساسی قائل شد.

خیلی‌ها اعتقاد دارند که «فیلمنامه» یک اثر مستقل نیست، بلکه صرفا ماده خامی‌ست برای به‌تصویر کشیده‌شدن توسط کارگردان. بی‌شک اغلب فیلمنامه‌ها با چنین تعریفی سازگارند. ولی فیلمنامه‌هایی هم هست که با آثار ادبی ناب برابری می‌کنند؛ می‌شود آن‌ها را بارها خواند و از خواندن‌شان لذت برد. قصد ما در این مجموعه، در کنار اهداف آموزشی، تلاش برای انتشار متن‌هایی با اصالت و ظرافتِ ادبی‌ست؛ آثاری که بتوانند هویتی مستقل از فیلم‌ها داشته باشند. در هر مجلد، همراه با فیلمنامه، زندگی‌نامه نویسنده و کارگردان فیلم و چند نقد نیز قرار دارد تا مجموعه‌ای خواندنی و جامع فراهم شود.

سینمای کلر (چندان) سینمای شخصیت‌پردازی نیست. به‌نظر می‌رسد که همه آدم‌ها تیپ هستند. بنابراین حتی قهرمانان فیلم‌هایش نیز به‌شکل اغراق‌آمیزی رمانتیک و (کمی) ساده‌لوح هستند. چیزی شبیه رمانتیک‌بودنِ چاپلین و هارولد لوید، و ساده‌لوحی باسترکیتن، با این تفاوت که این ویژگی‌ها در چاپلین و لوید و کیتن ویژگی شخصیتی‌ست، و در فیلم‌های کلر ویژگی عمومی (کم‌وبیش) همه آدم‌های دنیای فیلم است. همین ویژگی به فیلم‌های برجسته کلر (ازجمله زیر بام‌های پاریس، میلیون و آزادی از آنِ ماست…) حالتی فلسفی و تکان‌دهنده می‌بخشد. اهمیت و تأثیرگذاری کلر بر سینمای پس از خودش بی‌شک بارها بیش از تکرار صحنه کارخانه آزادی از آنِ ماست در عصر جدید چاپلین است؛ هرچند که هر کسی فیلم کلر را ببیند بلافاصله یاد چاپلین خواهد افتاد، و نه برعکس.

آزادی از آنِ ماست شاید نخستین فیلمنامه‌ای باشد که از رنه کلر به فارسی درمی‌آید. این فیلمنامه به سنت مجله فرانسوی آوانسن از روی فیلم پیاده شده، بااین‌حال همین متن هم می‌تواند به‌خوبی غنای کارِ این کارگردان برجسته را که در فیلمنامه‌نویسی نیز به‌شدت صاحب سبک به‌حساب می‌آید، نشان دهد. به امید آن‌که مجالی برای انتشار فیلمنامه‌های دیگری از این نابغه فرانسوی در آینده فراهم شود.

 

نوشتن نظر

لطفا برای ثبت نظر وارد حساب خود شده یا ثبت نام نمایید.

آزادی از آن ماست

  • ناشر: نشر نی
  • کد کتاب: 83836 - 36/6
  • موجودی: موجود نمی باشد
  • 0ریال

برچسب ها: رنه کلر, مرجان بیدرنگ, فیلم نامه, فیلمنامه, سینما, فیلم و سینما, کتاب آزادی از آن ماست